koffein,edzés
Getty Images
Előfizetek

Mégsem olyan jó a koffein edzés közben, mint hittük?

Az egekbe dícsért koffeinnek van ám kevésbé áldásos hatása is, erről pedig különösen fontos tudnod akkor, ha magas intenzitású edzéseket végzel!

A magas intenzitású edzés közben fogyasztott koffein növelheti a vér alvadási faktorát, így nagyobb az esély a vérrögképződésre - ez áll a Medicine & Science in Sports & Exercise szaklap legfrissebb tanulmányában.

Ez az új eredmny azért is nagyon fontos, mert a koffein edzés előtti és közbeni fogyasztása eddig általában csak tejesítményfokozó tényezőként szerepelt, most viszont fény derült egy igen komoly hátrányára is.

Olvasd el ezt is!

A kutatásban 48, átlagosan 23 éves, normál testalkatú férfi szerepelt. A résztvevőket egy hét különbséggel két kutatási időszakban vizsgálták: alacsony intenzitású edzésekkel kezdték a tesztelést, ami végül magas intenzitású, kimerítő edzésekkel végződött. Közben koffeintartalmú italokat kaptak, illetve olyan italokat, amikről azt hitték, hogy azok, miközben koffeinmentes készítmények voltak. Folyamatos vértesztekkel vizsgálták a résztvevőket a kutatás alatt.

Az eredmény az lett, hogy a koffein jelentősen megnövelte a véralvadási faktort az edzés során, így azoknál, akik koffeintartalmú italt kaptak, nagyobb lett az esély a vérrögképződsre. Ez pedig nagyon lényeges amiatt, hogy a vérrögök igen komoly problémákat okozhatnak: mélyvénás trombózist, stroke-ot, szívrohamot, tüdőembóliát.

Persze ezek után felmerül a kérdés, hogy most akkor tilos koffentratalmú rágókat, italokat inni edzés közben?

A válasz természetesen nem, vallja Paul Nagelkirk professzor - viszont van, amire nagyon kell figyelni.

A legtöbb ember számára a koffein és az edzés teljesen biztonságos, hiszen egy egészségs felnőtt, akinek nincs semmiféle egészségügyi problémája, bátran élvezheti a koffein áldásos hatásait anélkül, hogy aggódia kellene a véralvadási potenciál miatt. A baj akkor van, ha valaki egészségesnek hiszi magát, pedig nem az, mert mondjuk dohányzik, vagy beleesik a túlsúlyos kategóriába.

- mondja a szakember.
Olvasd el ezt is!
futás,edzés
forrás: GettyImages

Emellett Nagelkirk arra is felhívja a figyelmet, hogy érdemes tisztában lennünk azzal, milyen a vérnyomásunk, a koleszterinszintünk, illetve milyen öröklött betegégeink lehetnek - és ezeket rendszeresen ellenőriztetni. Ha minden a normál zónába esik, akkor is fontos figyelni arra, hogy a napi koffeinbevitel ne haladja meg a 400 mg-ot. Szerencsére a kereskedelmi forgalomban kapható termékek nagy része bőven ez alatt tartalmaz koffeint, a szakértő szerint amivel vigyázni kell, azok a por illetve a tabletta formájú koffein készítmények. Plusz ha bármit szedünk, be kell kalkulálni a reggeli kávé koffeinmennyiségét is, mert a 400 mg egész napra értendő mennyiség.

És van még egy megoldás azoknak, akiknek kardioviszkuláris problémáik vannak: a magas intenzitású edzés helyett választhatnak alacsony intenzitású mozgásformákat, így ők is fogyaszthatnak koffeintartalmú készítményeket - persze csak módjával!

Nézd meg a galériánkat> 4 kép
4 különös dolog, amit a kávé tesz a testeddel
Tovább olvasok
Arcápoló termékek, amik a te fürdőszobapolcodról sem hiányozhatnak

Bőröd frissességének, tisztaságának és ápoltságának megőrzése nem csak a közérzetedet javítja, de a teljes megjelenésed alapját is meghatározza.

10 tudományos módszer, hogy megszabadulj a hájacskáktól

Kalóriaszámlálás, zsírégetés, fogyás... Nyár előtt és alatt mi más is lehetne a legnépszerűbb téma a testünkkel kapcsolatban. Viszont divatos - ám nem feltétlenül hosszú távon is hatékony - tippek helyett mi utánajártunk, tudományosan melyek a legjobb módszerek arra, hogy örökre megszabadulj a felesleges zsírtól.

Nem jó ötlet kontaktlencsében úszni - elmondjuk, miért

A medencében kevésbé biztonságos kontaktlencsét viselni, ezt biztosan te is tudod, ha ezt használod.

Te is alulteljesítesz? Eláruljuk, mennyi alvás kellene ahhoz, hogy beinduljon a fogyás

Sokszor nem csak az edzések mennyiségét kellene növelni, és a vacsora mennyiségét csökkenteni ahhoz, hogy leadj pár kilót: a fogyásban bizony az éjszakai alvásnak is komoly szerepe van!

A legfontosabb dolgok, amiket tudnod kell a napozásról

Menthetetlenül beütött a nyár, hétvégente tele vannak a strandok és naptej illat járja be a levegőt. Na de mire kell figyelni miközben sütteted a hasad?

Te is alulteljesítesz? Ennyi alvás kellene ahhoz, hogy beinduljon a fogyás

Sokszor nem csak az edzések mennyiségét kellene növelni, és a vacsora mennyiségét csökkenteni ahhoz, hogy leadj pár kilót: a fogyásban bizony az éjszakai alvásnak is komoly szerepe van!

Fokozatosan vagy drasztikusan iktassam ki a cukrot az étrendemből?

Szabaulnál a cukorfüggőségtől, de eddig még mindig győztek az elvonási tünetek? Mi a hatékonyabb: apró lépésekkel vagy drasztikusan leszámolni az édességekkel? Szakértői tippek következnek!

Itt a bikiniszezon – na meg az új SHAPE magazin!

Végre tombol a nyár, nekünk pedig van egy frissítő hírünk: megjelent a legújabb SHAPE magazin!

Jó, jó, kell a pihenés nap közben, de nagyon nem mindegy, mennyi!

A mediterrán népek aztán tudják a jó teljesítmény titkát! A sziesztázás tényleg remek dolog, de nem mindegy, mikor és mennyit pihensz, mert könnyen átkapcsolhatsz zombi-üzemmódba!

Fokozatosan, vagy egyik napról a másikra érdemes kiiktatni a cukrot az étrendből?

Végre eldöntötted, hogy búcsút intesz a cukroknak, de nem tudod, hogyan kezd bele? Mi a hatékonyabb: apró lépésekkel vagy drasztikusan megszabadulni az édességektől? Szakértői tippek követkenek!

Jó, jó, kell a pihenés nap közben, de nagyon nem mindegy, mennyi!

A mediterrán népek aztán tudják a jó teljesítmény titkát! A sziesztázás tényleg remek dolog, de nem mindegy, mikor és mennyit pihensz, mert könnyen átkapcsolhatsz zombi-üzemmódba!

Nem hizlal, mégis jóllaksz vele, mi az?

Melyik az a gyümölcs, amelyiket a tudomány szerint érdemes lenne gyakran enned, mert segít legyőzni a farkasétvágyat?

Itt van Halle Berry hasizomedzése: ettől tényleg izmos lesz a hasad!

Idén lesz 53 éves, de a testét valószínűleg a húszévesek is elfogadnák. A színésznő minden porcikáján látszik, hogy figyel magára, és imád edzeni. A hasa sem csak attól lapos és izmos, hogy okosan étkezik: kemény hasizomedzéseket nyom egy héten többször is.

Kerülöd a túlevést, de azért jól akarsz lakni? Ezt az ételt érdemes enned!

Nagyon nehéz megtalálni, melyek is azok az egészséges ételek, amik elfogyasztása után nem érzed magad még mindig farkaséhesnek. A tudomány szerint a következő gyümölcsöt érdemes lenne gyakran enni, mert segít legyőzni az állandó éhséget és a túlevést is!

Tényleg a lenmag lenne a tartós fogyás kulcsa?

A neten időről időre felbukkannak igen érdekes és veszélyes fogyókúrás módszerek: a lenmagos víz egy ideje nagyon népszerű, draszikus módszer, és a hasi zsír eltüntetését ígéri seperc alatt. De mi az igazság valójában a lenmagról?

Tényleg a lenmag lenne a tartós fogyás kulcsa?

A neten időről időre felbukkannak igen érdekes és veszélyes fogyókúrás módszerek: a lenmagos víz egy ideje nagyon népszerű, draszikus módszer, és a hasi zsír eltüntetését ígéri seperc alatt. De mi az igazság valójában a lenmagról?

Veszélyes dolog kihagyni a reggelit és túl későn vacsorázni

Eddig is tudtuk, hogy a nap legfontosabb étkezése a reggeli, de a legfrissebb kutatások szerint komoly veszélyei vannak annak, ha nem jut időd a napindító étkezésre, mellette viszont késő este vacsorázol!

6 meggyőző ok, amiért fontos lenne felhúzásokat csinálnod

A felhúzás, vagyis a deadlift az erőemelés egyik legfontosabb gyakorlata, amit itt az ideje beiktatnod az edzéstervedbe. Persze csak akkor, ha szeretnél gyorsabban és könnyedebben feljutni az emelkedőkön.

Ezek a tiltólistás dolgok a terhesség alatt

Minden várandós nő teste más és más, ám abban az orvosok is egyetértenek, hogy a babavárás alatt vannak dolgok, amikre fokozottabban kell figyelnie egy anyukának. Lássuk, melyek ezek!

Igenis fogyaszt a jóga, csak nem mindegy, hogyan csinálod

Ha azt hiszed, hogy a jóga csak a "zömmögésről" és a nyújtásról szól, akkor nagyon tévedsz! Elég, ha csak megnézel pár képet azokról, akik tényleg sokat jógáznak, és látni fogod, mennyire izmosak, szálásak!


Weboldalunkon cookie-kat használunk annak érdekében, hogy jobban megismerjük a felhasználói viselkedést és érdeklődést, valamint ezek segítségével személyre szabjuk és javítsuk a reklámokat. Weboldalunk használatával ezen feltételeket ön automatikusan elfogdja. További információkat az adatkezelési tájékoztatóban olvashat.
Megértettem