zsírfogyasztás,zsírok
Getty Images
Előfizetek

Lehet, hogy te is túl sok zsírt eszel? Most megtudhatod!

A kiegyensúlyozott táplálkozásnak épp olyan fontos része a jó zsírok fogyasztása, mint a fehérjék és a szénhidrátok jelenléte. De te tudod pontosan, mennyi zsírt kellene enned?

Sokan még mindig azt hiszik, hogy a hízást a zsírfogyasztás okozza, pedig épp hogy fogyni lehet attól, ha elegendő - de nem túl sok - zsírt eszel. De mennyi is ez az ajánlott mennyiség?Avigdor Arad professzor, a Mount Sinai Physiolab igazatója nemrég elmondta, mire érdemes figyelni.

A mennyiségnél sokkal lényegesebb szempont a zsírfogyasztással kapcsolatban a minőség

- vallja a szakértő.

Ott van például a ketogén diéta, ami az alcsony szénhidrát, a korlátozott fehérje és a magas zsírbevitelre épít.

Ha valaki így szeretne étkezni, és megfelelő mennyiségű kalóriát fogyaszt, mellette a teste jól tudja hasznosítani a zsírt, jó az anyagcseréje, és persze jó minősésű zsírokat eszik, akkor ez a módszer abszolút jó ötlet.

- vallja dr. Arad.

Nem mindegy, milyen zsírt eszel

Mit gondolsz, a sajtburgerben egészséges zsírok vannak? Az egyszeresen telítetlen zsírok, amik a magokban, az avokádóban találhatóak, nagyon egészségesek, csak úgy, mint mondjuk a lazacban vagy a dióban található többszörösen telítetlen zsírok.

De ott vannak a telített zsírok, amik többnyire az állati eredetű termékekben találhatóak - ezekről általában megoszlik a szakértők véleménye. Dr. Arad szerint ezeknek a fogyasztása csakis az egyéntől függ, attól, mit okoznak nála ezek a zsírok, emelik -e a koleszterinszintet, és a test megfelelően tudja -e ezeket feldolgozni. A szakember szerint a paleo és a keto diéta követői általában az átlagosnál több telített zsírt fogyasztanak, viszont úgy is lehetnek nagyon egészségesek.

lazac,zsír
forrás: GettyImages

Tiltólistán a transzzsír

Ami a legfontosabb, az az, hogy hanyagold a mesterséges módszerrel, hidrogenizálás során keletkező transzzsírokat, amik a 2-es típusú diabétesz, szívbetegségek és a magas koleszterin okozói. Ezek főképp margarinokban, készételekben, levesporokban, előre csomagolt áruban, gyorsételekben találhatóak.

Ezért kellenek nagyon a jó zsírok

Dr. Arad szerint a zsírt a test könnyen el tudja raktározni, majd energiává alakítani. ,,Ősidők óta eszünk zsírt, a test hozzászokott a zsír felhasználásához" - vallja a szakember.

Az avokádó, az olíva olaj, a halak, bizonyos húsok rengeteg jó zsírt és vitamint tartalmaznak, amik nlkülözhetetlenek a szervezet egészséges működéséhez. Az omega3 és omega 6 zsírsavak pedig nagyon fontosak a szív és érrendszer megfelelő működéséhez.

Olvasd el ezt is!

De mennyi a napi ajánlott mennyiségű zsír? Ez nagyon sok dologtól függ!

80 gramm, 100 gramm, 200 gramm - ez mind attól függ, milyen egészséges zsírokat fogyasztasz. A legfontosabb, hogy meglegyen a napi megfelelő mennyiségű kalóriabevitel, egészséges ételekből. Azt, hogy pontosan ki mennyi zsírt ehet, dietetikussal érdemes megállapítani, de ha jól működik a test, és egészségesen étkezünk, lehet bőségesen jófajta zsírokat fogyasztani.

- vallja Dr. Arad.
Nézd meg a galériánkat> 7 kép
MiInden napra egy avokádós reggeli
Tovább olvasok
Te is alulteljesítesz? Eláruljuk, mennyi alvás kellene ahhoz, hogy beinduljon a fogyás

Sokszor nem csak az edzések mennyiségét kellene növelni, és a vacsora mennyiségét csökkenteni ahhoz, hogy leadj pár kilót: a fogyásban bizony az éjszakai alvásnak is komoly szerepe van!

A legfontosabb dolgok, amiket tudnod kell a napozásról

Menthetetlenül beütött a nyár, hétvégente tele vannak a strandok és naptej illat járja be a levegőt. Na de mire kell figyelni miközben sütteted a hasad?

Te is alulteljesítesz? Ennyi alvás kellene ahhoz, hogy beinduljon a fogyás

Sokszor nem csak az edzések mennyiségét kellene növelni, és a vacsora mennyiségét csökkenteni ahhoz, hogy leadj pár kilót: a fogyásban bizony az éjszakai alvásnak is komoly szerepe van!

Fokozatosan vagy drasztikusan iktassam ki a cukrot az étrendemből?

Szabaulnál a cukorfüggőségtől, de eddig még mindig győztek az elvonási tünetek? Mi a hatékonyabb: apró lépésekkel vagy drasztikusan leszámolni az édességekkel? Szakértői tippek következnek!

Itt a bikiniszezon – na meg az új SHAPE magazin!

Végre tombol a nyár, nekünk pedig van egy frissítő hírünk: megjelent a legújabb SHAPE magazin!

Jó, jó, kell a pihenés nap közben, de nagyon nem mindegy, mennyi!

A mediterrán népek aztán tudják a jó teljesítmény titkát! A sziesztázás tényleg remek dolog, de nem mindegy, mikor és mennyit pihensz, mert könnyen átkapcsolhatsz zombi-üzemmódba!

Fokozatosan, vagy egyik napról a másikra érdemes kiiktatni a cukrot az étrendből?

Végre eldöntötted, hogy búcsút intesz a cukroknak, de nem tudod, hogyan kezd bele? Mi a hatékonyabb: apró lépésekkel vagy drasztikusan megszabadulni az édességektől? Szakértői tippek követkenek!

Jó, jó, kell a pihenés nap közben, de nagyon nem mindegy, mennyi!

A mediterrán népek aztán tudják a jó teljesítmény titkát! A sziesztázás tényleg remek dolog, de nem mindegy, mikor és mennyit pihensz, mert könnyen átkapcsolhatsz zombi-üzemmódba!

Nem hizlal, mégis jóllaksz vele, mi az?

Melyik az a gyümölcs, amelyiket a tudomány szerint érdemes lenne gyakran enned, mert segít legyőzni a farkasétvágyat?

Itt van Halle Berry hasizomedzése: ettől tényleg izmos lesz a hasad!

Idén lesz 53 éves, de a testét valószínűleg a húszévesek is elfogadnák. A színésznő minden porcikáján látszik, hogy figyel magára, és imád edzeni. A hasa sem csak attól lapos és izmos, hogy okosan étkezik: kemény hasizomedzéseket nyom egy héten többször is.

Kerülöd a túlevést, de azért jól akarsz lakni? Ezt az ételt érdemes enned!

Nagyon nehéz megtalálni, melyek is azok az egészséges ételek, amik elfogyasztása után nem érzed magad még mindig farkaséhesnek. A tudomány szerint a következő gyümölcsöt érdemes lenne gyakran enni, mert segít legyőzni az állandó éhséget és a túlevést is!

Tényleg a lenmag lenne a tartós fogyás kulcsa?

A neten időről időre felbukkannak igen érdekes és veszélyes fogyókúrás módszerek: a lenmagos víz egy ideje nagyon népszerű, draszikus módszer, és a hasi zsír eltüntetését ígéri seperc alatt. De mi az igazság valójában a lenmagról?

Tényleg a lenmag lenne a tartós fogyás kulcsa?

A neten időről időre felbukkannak igen érdekes és veszélyes fogyókúrás módszerek: a lenmagos víz egy ideje nagyon népszerű, draszikus módszer, és a hasi zsír eltüntetését ígéri seperc alatt. De mi az igazság valójában a lenmagról?

Veszélyes dolog kihagyni a reggelit és túl későn vacsorázni

Eddig is tudtuk, hogy a nap legfontosabb étkezése a reggeli, de a legfrissebb kutatások szerint komoly veszélyei vannak annak, ha nem jut időd a napindító étkezésre, mellette viszont késő este vacsorázol!

6 meggyőző ok, amiért fontos lenne felhúzásokat csinálnod

A felhúzás, vagyis a deadlift az erőemelés egyik legfontosabb gyakorlata, amit itt az ideje beiktatnod az edzéstervedbe. Persze csak akkor, ha szeretnél gyorsabban és könnyedebben feljutni az emelkedőkön.

Ezek a tiltólistás dolgok a terhesség alatt

Minden várandós nő teste más és más, ám abban az orvosok is egyetértenek, hogy a babavárás alatt vannak dolgok, amikre fokozottabban kell figyelnie egy anyukának. Lássuk, melyek ezek!

Igenis fogyaszt a jóga, csak nem mindegy, hogyan csinálod

Ha azt hiszed, hogy a jóga csak a "zömmögésről" és a nyújtásról szól, akkor nagyon tévedsz! Elég, ha csak megnézel pár képet azokról, akik tényleg sokat jógáznak, és látni fogod, mennyire izmosak, szálásak!

10 tudományos módszer, hogy örökre megszabadulj a felesleges zsírtól

Kalóriaszámlálás, zsírégetés, fogyás... Nyár előtt mi más is lehetne a legnépszerűbb téma a testünkkel kapcsolatban. Viszont divatos - ám nem feltétlenül hosszú távon is hatékony - tippek helyett mi utánajártunk, tudományosan melyek a legjobb módszerek arra, hogy örökre megszabadulj a felesleges zsírtól.

Veszélyes dolog kihagyni a reggelit, és túl későn vacsorázni

Eddig is tudtuk, hogy a nap legfontosabb étkezése a reggeli, de a legfrissebb kutatások szerint komoly veszélyei vannak annak, ha nem jut időd a napindító étkezésre, mellette viszont késő este vacsorázol!

Csak megszokásból csináljuk, vagy tényleg van értelme a hideg zuhanynak?

Előre szólunk: bizony van! A szakértők szerint ha rendszeresen használod a hideg zuhanyt, tényleg jobb futó lehetsz! Na, meghoztuk a kedvedet a didergéshez?


Weboldalunkon cookie-kat használunk annak érdekében, hogy jobban megismerjük a felhasználói viselkedést és érdeklődést, valamint ezek segítségével személyre szabjuk és javítsuk a reklámokat. Weboldalunk használatával ezen feltételeket ön automatikusan elfogdja. További információkat az adatkezelési tájékoztatóban olvashat.
Megértettem