reggeli,étkezés
Getty Images
Előfizetek

Üres gyomorral jobb futni, mint egy ütős reggelivel? Itt a válasz

Minden szervezet más: vannak, akik képtelenek elindítani a napot egy jó kis reggeli nélkül, mások délben fogyasztják el az első falatokat. De ha edzel, mi legyen a reggelivel?

Ha futottál már valaha egy kiadós reggeli után, akkor valószínűleg egy életre megtanultad, hogy ez bizony nagyon rossz ötlet. Tuti, hogy kényelmetlenül érezted magad, nem teljesítettél túl jól, esetleg a görcsök sem kerültek el...

Joshua Scott, a Los Angeles-i Cedars-Sinai Kerlan-Jobe Intézet sportorvosa szerint az evés és a futás együtt elég nehéz dolog a sportolók számára, de az sem jó, ha teljesen üres gyomorral vágsz neki az edzésnek.

A szakember szerint a következőkre kell figyelni, különösen a futóknak, ha felmerül a reggeli-kérdés:

A reggelizés előnyei

Ha előző este vacsoráztál, akkor másnap reggel a szervezet glükózszintje - ami energiát ad az izmoknak - még elég alacsony, de egy maximum 60 perces edzéshez még talán elegendő. Ha viszont ennél többet edzel, könnyen lehet, hogy lelassultnak, fáradtnak érzed magad.

Ha viszont eszel edzés előtt, akkor feltöltöd az energiaraktárakat, a glükózszint helyreáll, viszont ha túl sokat eszel, akkor a hányingert vagy a hányást nem biztos, hogy el tudod kerülni. De még ha sikerül is, az edzésen nehezebb lesz jól teljesíteni, sokkal megterhelőbbnek érezheted a munkát.

futás,reggeli,edzés
forrás: GettyImages

Mi van, ha üres gyomorral edzek?

Természetesen ennek is van előnye: a pocakoddal biztosan nem lesz probléma, a hányinger sem valószínű, és evés helyett plusz pár percet még alhatsz - sokszor a pihenés is rengeteget számít. Viszont a hosszabb, intenzív edzéseknél nem tesz jót, ha üres gyomorral edzel, így szinte biztos, hogy rövidebb és kevésbé intenzív edzést tudsz lenyomi éhgyomorra.

Ha ugyanis üres gyomorral túlterheled magad, és elmész a végsőkig, az könnyen szédüléshez vagy rosszulléthez vezethet, sőt: a megfelelő energia nélküli edzés megnövelheti a szervezet stresszhormon szintjét, ami átmenetileg ront az immunrendszer állapotán, és sokkal könnyebben lebetegedhetsz.

És ha fogyni akarok?

Azt biztosan hallottad, hogy ha éhgyomorra edzel, az növeli a zsírból elégetett kalóriák mennyiségét, ám ettől nem lesz gyorsabb a fogyás.

Futáskor zsírt és szénhidrátokat is égetünk, de ha alacsony a szénhidrát mennyisége, a test a zsírraktárakhoz nyúl. Viszont csökken az energiaszint, így nem lesz olyan kemény és olyan hosszú a futás. Sőt, a futás utáni anyagcsere is lassabb az alacsony energiaszint miatt, tehát összességében kevesebb lesz az elégetett kalóriamennyiség

- vallja Liz Applegate, a Kalifornia Egyetem egykori sporttáplálkozási igazgatója.

Mi a legjobb megoldás?

A szakértők szerint edzhetsz üres gyomorral, ha egy rövidebb, maximum egy órás futást tervezel, és ha bírod a dolgot.

Ha nem szeretnéd kihagyni a nagyobb, tápanyagdús reggelit, akkor az edzés előtt 2 órán belül próbálj már nem enni, szóval a reggelit még ez előtt fogyaszd el. Itt érdemes komplex szénhidrátot választani fehérjével, például rántottát teljes kiőrlésű kenyérrel. A magasabb zsírtartalmú reggeliket tartogasd inkább olyan napokra, amikor reggel nem edzel, hogy ne készüljön ki a gyomrod.

És persze ehetsz pár falatot is edzés előtt, mondjuk egy banánt vagy egy kis zabpelyhet, de fontos lenne, hogy legalább 100 kalóriányi szénhirátot elfogyassz, ezt ugyanis a testnek a legkönnyebb megemészteni. Aztán edzés után jöhet a reggeli második része, a fehérje, a gyümölcs - amire csak vágysz.

Tapasztald ki, mi a te testednek a legjobb, mitől működik a leghatékonyabban - reggel!

Nézd meg a galériánkat> 7 kép
MiInden napra egy avokádós reggeli
Tovább olvasok
Arcápoló termékek, amik a te fürdőszobapolcodról sem hiányozhatnak

Bőröd frissességének, tisztaságának és ápoltságának megőrzése nem csak a közérzetedet javítja, de a teljes megjelenésed alapját is meghatározza.

10 tudományos módszer, hogy megszabadulj a hájacskáktól

Kalóriaszámlálás, zsírégetés, fogyás... Nyár előtt és alatt mi más is lehetne a legnépszerűbb téma a testünkkel kapcsolatban. Viszont divatos - ám nem feltétlenül hosszú távon is hatékony - tippek helyett mi utánajártunk, tudományosan melyek a legjobb módszerek arra, hogy örökre megszabadulj a felesleges zsírtól.

Nem jó ötlet kontaktlencsében úszni - elmondjuk, miért

A medencében kevésbé biztonságos kontaktlencsét viselni, ezt biztosan te is tudod, ha ezt használod.

Te is alulteljesítesz? Eláruljuk, mennyi alvás kellene ahhoz, hogy beinduljon a fogyás

Sokszor nem csak az edzések mennyiségét kellene növelni, és a vacsora mennyiségét csökkenteni ahhoz, hogy leadj pár kilót: a fogyásban bizony az éjszakai alvásnak is komoly szerepe van!

A legfontosabb dolgok, amiket tudnod kell a napozásról

Menthetetlenül beütött a nyár, hétvégente tele vannak a strandok és naptej illat járja be a levegőt. Na de mire kell figyelni miközben sütteted a hasad?

Te is alulteljesítesz? Ennyi alvás kellene ahhoz, hogy beinduljon a fogyás

Sokszor nem csak az edzések mennyiségét kellene növelni, és a vacsora mennyiségét csökkenteni ahhoz, hogy leadj pár kilót: a fogyásban bizony az éjszakai alvásnak is komoly szerepe van!

Fokozatosan vagy drasztikusan iktassam ki a cukrot az étrendemből?

Szabaulnál a cukorfüggőségtől, de eddig még mindig győztek az elvonási tünetek? Mi a hatékonyabb: apró lépésekkel vagy drasztikusan leszámolni az édességekkel? Szakértői tippek következnek!

Itt a bikiniszezon – na meg az új SHAPE magazin!

Végre tombol a nyár, nekünk pedig van egy frissítő hírünk: megjelent a legújabb SHAPE magazin!

Jó, jó, kell a pihenés nap közben, de nagyon nem mindegy, mennyi!

A mediterrán népek aztán tudják a jó teljesítmény titkát! A sziesztázás tényleg remek dolog, de nem mindegy, mikor és mennyit pihensz, mert könnyen átkapcsolhatsz zombi-üzemmódba!

Fokozatosan, vagy egyik napról a másikra érdemes kiiktatni a cukrot az étrendből?

Végre eldöntötted, hogy búcsút intesz a cukroknak, de nem tudod, hogyan kezd bele? Mi a hatékonyabb: apró lépésekkel vagy drasztikusan megszabadulni az édességektől? Szakértői tippek követkenek!

Jó, jó, kell a pihenés nap közben, de nagyon nem mindegy, mennyi!

A mediterrán népek aztán tudják a jó teljesítmény titkát! A sziesztázás tényleg remek dolog, de nem mindegy, mikor és mennyit pihensz, mert könnyen átkapcsolhatsz zombi-üzemmódba!

Nem hizlal, mégis jóllaksz vele, mi az?

Melyik az a gyümölcs, amelyiket a tudomány szerint érdemes lenne gyakran enned, mert segít legyőzni a farkasétvágyat?

Itt van Halle Berry hasizomedzése: ettől tényleg izmos lesz a hasad!

Idén lesz 53 éves, de a testét valószínűleg a húszévesek is elfogadnák. A színésznő minden porcikáján látszik, hogy figyel magára, és imád edzeni. A hasa sem csak attól lapos és izmos, hogy okosan étkezik: kemény hasizomedzéseket nyom egy héten többször is.

Kerülöd a túlevést, de azért jól akarsz lakni? Ezt az ételt érdemes enned!

Nagyon nehéz megtalálni, melyek is azok az egészséges ételek, amik elfogyasztása után nem érzed magad még mindig farkaséhesnek. A tudomány szerint a következő gyümölcsöt érdemes lenne gyakran enni, mert segít legyőzni az állandó éhséget és a túlevést is!

Tényleg a lenmag lenne a tartós fogyás kulcsa?

A neten időről időre felbukkannak igen érdekes és veszélyes fogyókúrás módszerek: a lenmagos víz egy ideje nagyon népszerű, draszikus módszer, és a hasi zsír eltüntetését ígéri seperc alatt. De mi az igazság valójában a lenmagról?

Tényleg a lenmag lenne a tartós fogyás kulcsa?

A neten időről időre felbukkannak igen érdekes és veszélyes fogyókúrás módszerek: a lenmagos víz egy ideje nagyon népszerű, draszikus módszer, és a hasi zsír eltüntetését ígéri seperc alatt. De mi az igazság valójában a lenmagról?

Veszélyes dolog kihagyni a reggelit és túl későn vacsorázni

Eddig is tudtuk, hogy a nap legfontosabb étkezése a reggeli, de a legfrissebb kutatások szerint komoly veszélyei vannak annak, ha nem jut időd a napindító étkezésre, mellette viszont késő este vacsorázol!

6 meggyőző ok, amiért fontos lenne felhúzásokat csinálnod

A felhúzás, vagyis a deadlift az erőemelés egyik legfontosabb gyakorlata, amit itt az ideje beiktatnod az edzéstervedbe. Persze csak akkor, ha szeretnél gyorsabban és könnyedebben feljutni az emelkedőkön.

Ezek a tiltólistás dolgok a terhesség alatt

Minden várandós nő teste más és más, ám abban az orvosok is egyetértenek, hogy a babavárás alatt vannak dolgok, amikre fokozottabban kell figyelnie egy anyukának. Lássuk, melyek ezek!

Igenis fogyaszt a jóga, csak nem mindegy, hogyan csinálod

Ha azt hiszed, hogy a jóga csak a "zömmögésről" és a nyújtásról szól, akkor nagyon tévedsz! Elég, ha csak megnézel pár képet azokról, akik tényleg sokat jógáznak, és látni fogod, mennyire izmosak, szálásak!


Weboldalunkon cookie-kat használunk annak érdekében, hogy jobban megismerjük a felhasználói viselkedést és érdeklődést, valamint ezek segítségével személyre szabjuk és javítsuk a reklámokat. Weboldalunk használatával ezen feltételeket ön automatikusan elfogdja. További információkat az adatkezelési tájékoztatóban olvashat.
Megértettem