fogyás,kardió,súlyzós edzés
Getty Images
Előfizetek

Kardióval vagy súlyzós edzéssel könnyebb fogyni? 2 szakértő is elmondja a választ

Szeretnéd megtalálni a lehető legoptimálisabb edzést ahhoz, hogy leadd a felesleget? Nagyon nem mindegy, milyen sportot választasz - most eláruljuk, melyikkel jársz jobban, ha a fogyás a cél!

Súlyzós edzéssel vagy kardióval könnyebb a fogyás? Úgy fest, talán sosem ér véget a téma körüli vita, annyira megoszlanak a vélemények. Ha megkérdezel 20 edzőt a dologról, valószínűleg mindannyian mást mondanak majd, és másféle edzéstervvel jönnek. Az ok elég egyszerű: a fitneszben, ha a fogyás a cél, nagyon számítanak az egyéni dolgok.

A fogyás ugyanis nagy értékben attól függ, hogy a saját tested hogyan égeti a zsírt a legoptimálisabban: van, akinél ez egy normál intenzitású kardiózásnál történik meg, másvalaki pedig magas intenzitású erősítő edzéssel képes ugyanerre.

Így nem is csoda, ha nincs, és talán nem is lesz soha egységes álláspont, viszont érdemes elolvasnod, hogy vélekedik a dologról két szakértő edző: Alex Harrison professzor és Tamara Pridgett személyi edző.

Ha erősítő edzéssel akarsz fogyni...

A British Journal of Sports Medicine is arra hivatkozik, hogy az erősítő edzés férfiaknak és nőknek is nagyon fontos, mert növeli a csontsűrűséget, ezzel csökkenti a csontritkulás esélyét, stabilabbak lesznek tőle az ízületek, javítja a testösszetételt, csökkenti a zsírtömeget, erősíti a szívet.

Ha tisztán csak a fogyás a cél, és rövid távon, vagy pár hétben, hónapban gondolkozik valaki, akkor azt mondom, mindegy, mit választ. De ha hosszú távra tervezünk, akkor a súlyzós edzés sokkal jobb megoldás, mert a megnövekedett izomtömeggel több kalóriát lehet elégetni.

- mondja dr. Harrison.
Olvasd el ezt is!

A szakértő szerint az erősítő edzéssel fokozható még az anyagcsere, hiszen a megnövekedett izomtömeg sokkal aktívabb, több energiát igényel és gyorsabban égeti a zsírt, mint a kevés izom. Nagyon is érdemes izmot építeni, és nem csak zsírvesztéssel soványra fogyni!

Harrison szerint a heti 3 erősítő edzés mellett fontos 1-2 alkalommal kardiózni, így lesz tökéletes az edzésterv, de az már csak attól függ, kinek mennyi ideje van a testmozgásra.

Fogyni kardióval is lehet

Tamara Pridgett edző szerint, aki most kezd edzeni, a heti 3 alkalom az ideális, amiből kettő legyen erősítés, és egy kardió, ha pedig valaki haladó szinten van, a heti 3 erősítés és 2 kardiózás a jó felosztás.

Úszás, kerékpározás, ugrálókötelelés 20-30 percig - én ezeket a kardiógyakorlatokat ajánlom a vendégeimnek. A kardiózás egyébként egy nagyszerű módja annak, hogy feldobjuk az erősítő edzéseinket, és a pihenőnapokon is simán lehet csinálni, illetve a zsírégetéshez is hozzájárul, pláne, ha reggel, éhgyomorra kardiózol.

- teszi hozzá Tamara.
diéta,életmód,fogyás
forrás: GettyImages

Egy időben nagyon népszerű volt korán, éhgyomorra kardiózni, mert az éjszakai éhezést követően az izmok glikogénraktárai lecsökkennek, így a szervezet előbb kezdi el üzemanyag formájában a zsírt használni, a szénhidrát ugyanis csak kis mennyiségben áll rendelkezésre. Viszont új kutatások szerint az alacsony intenzitású edzéssel is hasonló mennyiségű zsírt lehet elégetni, és kezdőként az az abszolút ideális.

De ott vannak a magas intenztású edzések is haladóknak, amik szintén kardióedzések, viszont edzés előtt érdemes enni, mert a mozgás közben a szénhidrátból merít energiát a test, edzés után pedig a felgyorsult anyagcsere miatt még jó ideig működik a zsírégetés.

A lényeg tehát az, hogy először határozd meg a célodat, a fogyás mértékét, tudd, hogy milyen szinten vagy és mennyi időt tudsz rászánni az edzésre. Fontos az is, hogy élvezd a mozgást, lásd az eredményeket, és persze ha a súlyvesztés a cél, tartsd szem előtt a következőket is:

  • a táplálkozás még fontosabb, mint az edzés, ha fogyni akarsz
  • legyen meg a megfelelő mennyiségű pihenés az életedben
  • próbáld csökkenteni a stressz szintedet!
Nézd meg a galériánkat> 11 kép
11 tényleg hasznos tanács, ha segítség nélkül akarsz fogyni
Tovább olvasok
Te is alulteljesítesz? Eláruljuk, mennyi alvás kellene ahhoz, hogy beinduljon a fogyás

Sokszor nem csak az edzések mennyiségét kellene növelni, és a vacsora mennyiségét csökkenteni ahhoz, hogy leadj pár kilót: a fogyásban bizony az éjszakai alvásnak is komoly szerepe van!

A legfontosabb dolgok, amiket tudnod kell a napozásról

Menthetetlenül beütött a nyár, hétvégente tele vannak a strandok és naptej illat járja be a levegőt. Na de mire kell figyelni miközben sütteted a hasad?

Te is alulteljesítesz? Ennyi alvás kellene ahhoz, hogy beinduljon a fogyás

Sokszor nem csak az edzések mennyiségét kellene növelni, és a vacsora mennyiségét csökkenteni ahhoz, hogy leadj pár kilót: a fogyásban bizony az éjszakai alvásnak is komoly szerepe van!

Fokozatosan vagy drasztikusan iktassam ki a cukrot az étrendemből?

Szabaulnál a cukorfüggőségtől, de eddig még mindig győztek az elvonási tünetek? Mi a hatékonyabb: apró lépésekkel vagy drasztikusan leszámolni az édességekkel? Szakértői tippek következnek!

Itt a bikiniszezon – na meg az új SHAPE magazin!

Végre tombol a nyár, nekünk pedig van egy frissítő hírünk: megjelent a legújabb SHAPE magazin!

Jó, jó, kell a pihenés nap közben, de nagyon nem mindegy, mennyi!

A mediterrán népek aztán tudják a jó teljesítmény titkát! A sziesztázás tényleg remek dolog, de nem mindegy, mikor és mennyit pihensz, mert könnyen átkapcsolhatsz zombi-üzemmódba!

Fokozatosan, vagy egyik napról a másikra érdemes kiiktatni a cukrot az étrendből?

Végre eldöntötted, hogy búcsút intesz a cukroknak, de nem tudod, hogyan kezd bele? Mi a hatékonyabb: apró lépésekkel vagy drasztikusan megszabadulni az édességektől? Szakértői tippek követkenek!

Jó, jó, kell a pihenés nap közben, de nagyon nem mindegy, mennyi!

A mediterrán népek aztán tudják a jó teljesítmény titkát! A sziesztázás tényleg remek dolog, de nem mindegy, mikor és mennyit pihensz, mert könnyen átkapcsolhatsz zombi-üzemmódba!

Nem hizlal, mégis jóllaksz vele, mi az?

Melyik az a gyümölcs, amelyiket a tudomány szerint érdemes lenne gyakran enned, mert segít legyőzni a farkasétvágyat?

Itt van Halle Berry hasizomedzése: ettől tényleg izmos lesz a hasad!

Idén lesz 53 éves, de a testét valószínűleg a húszévesek is elfogadnák. A színésznő minden porcikáján látszik, hogy figyel magára, és imád edzeni. A hasa sem csak attól lapos és izmos, hogy okosan étkezik: kemény hasizomedzéseket nyom egy héten többször is.

Kerülöd a túlevést, de azért jól akarsz lakni? Ezt az ételt érdemes enned!

Nagyon nehéz megtalálni, melyek is azok az egészséges ételek, amik elfogyasztása után nem érzed magad még mindig farkaséhesnek. A tudomány szerint a következő gyümölcsöt érdemes lenne gyakran enni, mert segít legyőzni az állandó éhséget és a túlevést is!

Tényleg a lenmag lenne a tartós fogyás kulcsa?

A neten időről időre felbukkannak igen érdekes és veszélyes fogyókúrás módszerek: a lenmagos víz egy ideje nagyon népszerű, draszikus módszer, és a hasi zsír eltüntetését ígéri seperc alatt. De mi az igazság valójában a lenmagról?

Tényleg a lenmag lenne a tartós fogyás kulcsa?

A neten időről időre felbukkannak igen érdekes és veszélyes fogyókúrás módszerek: a lenmagos víz egy ideje nagyon népszerű, draszikus módszer, és a hasi zsír eltüntetését ígéri seperc alatt. De mi az igazság valójában a lenmagról?

Veszélyes dolog kihagyni a reggelit és túl későn vacsorázni

Eddig is tudtuk, hogy a nap legfontosabb étkezése a reggeli, de a legfrissebb kutatások szerint komoly veszélyei vannak annak, ha nem jut időd a napindító étkezésre, mellette viszont késő este vacsorázol!

6 meggyőző ok, amiért fontos lenne felhúzásokat csinálnod

A felhúzás, vagyis a deadlift az erőemelés egyik legfontosabb gyakorlata, amit itt az ideje beiktatnod az edzéstervedbe. Persze csak akkor, ha szeretnél gyorsabban és könnyedebben feljutni az emelkedőkön.

Ezek a tiltólistás dolgok a terhesség alatt

Minden várandós nő teste más és más, ám abban az orvosok is egyetértenek, hogy a babavárás alatt vannak dolgok, amikre fokozottabban kell figyelnie egy anyukának. Lássuk, melyek ezek!

Igenis fogyaszt a jóga, csak nem mindegy, hogyan csinálod

Ha azt hiszed, hogy a jóga csak a "zömmögésről" és a nyújtásról szól, akkor nagyon tévedsz! Elég, ha csak megnézel pár képet azokról, akik tényleg sokat jógáznak, és látni fogod, mennyire izmosak, szálásak!

10 tudományos módszer, hogy örökre megszabadulj a felesleges zsírtól

Kalóriaszámlálás, zsírégetés, fogyás... Nyár előtt mi más is lehetne a legnépszerűbb téma a testünkkel kapcsolatban. Viszont divatos - ám nem feltétlenül hosszú távon is hatékony - tippek helyett mi utánajártunk, tudományosan melyek a legjobb módszerek arra, hogy örökre megszabadulj a felesleges zsírtól.

Veszélyes dolog kihagyni a reggelit, és túl későn vacsorázni

Eddig is tudtuk, hogy a nap legfontosabb étkezése a reggeli, de a legfrissebb kutatások szerint komoly veszélyei vannak annak, ha nem jut időd a napindító étkezésre, mellette viszont késő este vacsorázol!

Csak megszokásból csináljuk, vagy tényleg van értelme a hideg zuhanynak?

Előre szólunk: bizony van! A szakértők szerint ha rendszeresen használod a hideg zuhanyt, tényleg jobb futó lehetsz! Na, meghoztuk a kedvedet a didergéshez?


Weboldalunkon cookie-kat használunk annak érdekében, hogy jobban megismerjük a felhasználói viselkedést és érdeklődést, valamint ezek segítségével személyre szabjuk és javítsuk a reklámokat. Weboldalunk használatával ezen feltételeket ön automatikusan elfogdja. További információkat az adatkezelési tájékoztatóban olvashat.
Megértettem