Futóversenyen derült ki, miért futunk
Előfizetek

Futóversenyen derült ki, miért futunk

Idén 6000 induló gyűlt össze, hogy egy éjszakai futóversenyen birkózzon a maga kilométereivel. Fiatalok és idősebbek, amatőrök és profik vágtak neki együtt a futamnak. Habár a vidám hangulat, a rajt előtti feszült várakozás mindenkiből előhozza a versenyszellemet - végül bebizonyosodik, hogy a dicsőségen kívül mennyire sokrétű a válasz arra kérdésre, hogy mégis mi a fenének futunk.

Az idei Generali Night Runt izgalmas készülődés előzte meg a szervezők részéről és nemcsak az esemény lebonyolításának kisebb-nagyobb lépései miatt. Ugyanis megpróbáltak választ keresni arra a kérdése, miért futunk: reprezentatív felmérést készített a Generali a Biztonságért Alapítvány futási szokásainkról.

Az eredményekből kiderült, hogy ez a mozgásforma nem igazán tartozik a többség kedvencei közé (a 18-59 éves megkérdezettek mintegy 41%-a sportol heti szinten, de úgy tűnik a futásra inkább “csak” kiegészítő mozgásformaként gondolnak - hiszen mindössze 4%-uk fut rendszeresen), de ha mégis, akkor számos, nagyon komoly motiváció hajtja a futót előre. Legtöbben fogyni szeretnénk, állóképességünket akarjuk növelni vagy immunrendszerünket erősíteni, de ami leginkább szembetűnő motiváló erő, az az, hogy sokan stresszlevezetés, személyiségfejlesztés és közösségépítés céljából húzunk futócipőt.

Kép

A felmérés mellett a versenyt megelőző hetekben a Mindset Terápiás és Tanácsadó Központ munkatársai a Margitszigeten tartottak futással kapcsolatos workshopot. Ennek a közös futóedzés mellett része volt egy, a sportpszichológia módszerei alapján felépített beszélgetés is. Így a résztvevők megismerhették saját és egymás futáshoz való kapcsolatát és ezekhez fűződő szokásait. Az Alapítvány kutatásának eredményei itt is egyértelmű bizonyítást nyertek, sokan a stresszlevezetés mellett kiegyensúlyozottabbak, magabiztosabbak, összeszedettebbek, türelmesebbek és nyugodtabbak lesznek a futás hatására, melyet az élet más területein is hasznosítanak. Például egy-egy hosszabb verseny kiszámíthatatlan elemeinek (mondjuk a szeszélyes időjárásnak) köszönhetően fejlődött problémamegoldó és rögtönző képességük, egy rosszabbul sikerült megmérettetéssel pedig megtanulják a kudarcokat is kezelni. Emellett többen kiemelték a magukkal szembeni kihívás és az ezzel járó önmegismerés szerepét, hangsúlyozva, hogy “ez a mozgásforma tulajdonképpen olyan, mint egy tükör”: megismered mennyire vagy kitartó, hogyan kezeled a nehéz helyzeteket és mennyit vagy hajlandó dolgozni egy kitűzött cél érdekében. A futás mindezek mellett stresszoldó hatásának és közösségépítő erejének köszönhetően átsegít az élet nehezebb időszakain is.

Kép

Ugyanakkor mindezek csak a főbb tényezők, a motiváció gyakorlatilag annyiféle lehet, ahány futó van a Földön. Viszont ahogyan az mindkét esetben megállapítást nyert, a futás kezdetben mindenkinek csak egy szükséges eszköz, aztán valami sokkal több lesz, egyfajta “örömforrás”.

A kutatásban résztvevő rendszeres futók és a workshop tagjai is mind indultak már versenyen, “mint valami természetes következő lépés” az otthoni edzések után. Mindannyian pozitív tapasztalatokról számoltak be: a kitartás, saját maguk legyőzése, határaik feszegetésének izgalma és önbizalmuk erősödése a leggyakoribbak. Mint mondják, semmihez sem fogható hangulata van egy futóversenynek, hisz felbecsülhetetlen az a sok biztatás, amit akár

idegenek egymástól és a pálya széléről, a nézőktől kapnak. Ezt az éjszakai futás megkérdezett indulói is csak megerősíteni tudták.

Kép

“Nem leszek futóbajnok, nem én vagyok a leggyorsabb, nem én futok a legszebben, de mozgok és elégetek több száz kalóriát egy ilyen alkalommal…” - foglalta össze Kiss Gergely olimpiai bajnok vízilabdázó és az Ötpróba Tokióba Futónagykövet, aki a versenyt teljesítő 23, fővároson kívüli gyermekotthonban élő fiatalnak adta át a Generali a Biztonságért Alapítvány Mosolyvadász programjának díját. A Mosolyvadász program 2011. óta támogat hátrányos helyzetű gyerekeket - többek között a sportban is.

A futás közösségépítő ereje különleges módon mutatkozott meg a verseny folyamán, ugyanis a futók idén minden megtett kilométerrel hozzájárultak a Suhanj! Alapítvány Magyarországon egyedülálló akadálymentes edzőtermének bővítéséhez, ahol épek és fogyatékkal élők együtt sportolhatnak. Egyébként a versenyen maga a Suhanj! is képviseltette magát, mind távon összesen több mint 20 indulóval, köztük a félmaratoni távot teljesítő Matics Ádám látássérülttel és Vida Lajos autizmussal élő versenyzővel. Sőt, az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság 11 fős csapata is megmérettette magát, mentősök, tűzoltók, katasztrófavédők csatlakoztak egy jó hangulatú közösséghe

Kép
Tovább olvasok
Arcápoló termékek, amik a te fürdőszobapolcodról sem hiányozhatnak

Bőröd frissességének, tisztaságának és ápoltságának megőrzése nem csak a közérzetedet javítja, de a teljes megjelenésed alapját is meghatározza.

10 tudományos módszer, hogy megszabadulj a hájacskáktól

Kalóriaszámlálás, zsírégetés, fogyás... Nyár előtt és alatt mi más is lehetne a legnépszerűbb téma a testünkkel kapcsolatban. Viszont divatos - ám nem feltétlenül hosszú távon is hatékony - tippek helyett mi utánajártunk, tudományosan melyek a legjobb módszerek arra, hogy örökre megszabadulj a felesleges zsírtól.

Nem jó ötlet kontaktlencsében úszni - elmondjuk, miért

A medencében kevésbé biztonságos kontaktlencsét viselni, ezt biztosan te is tudod, ha ezt használod.

Te is alulteljesítesz? Eláruljuk, mennyi alvás kellene ahhoz, hogy beinduljon a fogyás

Sokszor nem csak az edzések mennyiségét kellene növelni, és a vacsora mennyiségét csökkenteni ahhoz, hogy leadj pár kilót: a fogyásban bizony az éjszakai alvásnak is komoly szerepe van!

A legfontosabb dolgok, amiket tudnod kell a napozásról

Menthetetlenül beütött a nyár, hétvégente tele vannak a strandok és naptej illat járja be a levegőt. Na de mire kell figyelni miközben sütteted a hasad?

Te is alulteljesítesz? Ennyi alvás kellene ahhoz, hogy beinduljon a fogyás

Sokszor nem csak az edzések mennyiségét kellene növelni, és a vacsora mennyiségét csökkenteni ahhoz, hogy leadj pár kilót: a fogyásban bizony az éjszakai alvásnak is komoly szerepe van!

Fokozatosan vagy drasztikusan iktassam ki a cukrot az étrendemből?

Szabaulnál a cukorfüggőségtől, de eddig még mindig győztek az elvonási tünetek? Mi a hatékonyabb: apró lépésekkel vagy drasztikusan leszámolni az édességekkel? Szakértői tippek következnek!

Itt a bikiniszezon – na meg az új SHAPE magazin!

Végre tombol a nyár, nekünk pedig van egy frissítő hírünk: megjelent a legújabb SHAPE magazin!

Jó, jó, kell a pihenés nap közben, de nagyon nem mindegy, mennyi!

A mediterrán népek aztán tudják a jó teljesítmény titkát! A sziesztázás tényleg remek dolog, de nem mindegy, mikor és mennyit pihensz, mert könnyen átkapcsolhatsz zombi-üzemmódba!

Fokozatosan, vagy egyik napról a másikra érdemes kiiktatni a cukrot az étrendből?

Végre eldöntötted, hogy búcsút intesz a cukroknak, de nem tudod, hogyan kezd bele? Mi a hatékonyabb: apró lépésekkel vagy drasztikusan megszabadulni az édességektől? Szakértői tippek követkenek!

Jó, jó, kell a pihenés nap közben, de nagyon nem mindegy, mennyi!

A mediterrán népek aztán tudják a jó teljesítmény titkát! A sziesztázás tényleg remek dolog, de nem mindegy, mikor és mennyit pihensz, mert könnyen átkapcsolhatsz zombi-üzemmódba!

Nem hizlal, mégis jóllaksz vele, mi az?

Melyik az a gyümölcs, amelyiket a tudomány szerint érdemes lenne gyakran enned, mert segít legyőzni a farkasétvágyat?

Itt van Halle Berry hasizomedzése: ettől tényleg izmos lesz a hasad!

Idén lesz 53 éves, de a testét valószínűleg a húszévesek is elfogadnák. A színésznő minden porcikáján látszik, hogy figyel magára, és imád edzeni. A hasa sem csak attól lapos és izmos, hogy okosan étkezik: kemény hasizomedzéseket nyom egy héten többször is.

Kerülöd a túlevést, de azért jól akarsz lakni? Ezt az ételt érdemes enned!

Nagyon nehéz megtalálni, melyek is azok az egészséges ételek, amik elfogyasztása után nem érzed magad még mindig farkaséhesnek. A tudomány szerint a következő gyümölcsöt érdemes lenne gyakran enni, mert segít legyőzni az állandó éhséget és a túlevést is!

Tényleg a lenmag lenne a tartós fogyás kulcsa?

A neten időről időre felbukkannak igen érdekes és veszélyes fogyókúrás módszerek: a lenmagos víz egy ideje nagyon népszerű, draszikus módszer, és a hasi zsír eltüntetését ígéri seperc alatt. De mi az igazság valójában a lenmagról?

Tényleg a lenmag lenne a tartós fogyás kulcsa?

A neten időről időre felbukkannak igen érdekes és veszélyes fogyókúrás módszerek: a lenmagos víz egy ideje nagyon népszerű, draszikus módszer, és a hasi zsír eltüntetését ígéri seperc alatt. De mi az igazság valójában a lenmagról?

Veszélyes dolog kihagyni a reggelit és túl későn vacsorázni

Eddig is tudtuk, hogy a nap legfontosabb étkezése a reggeli, de a legfrissebb kutatások szerint komoly veszélyei vannak annak, ha nem jut időd a napindító étkezésre, mellette viszont késő este vacsorázol!

6 meggyőző ok, amiért fontos lenne felhúzásokat csinálnod

A felhúzás, vagyis a deadlift az erőemelés egyik legfontosabb gyakorlata, amit itt az ideje beiktatnod az edzéstervedbe. Persze csak akkor, ha szeretnél gyorsabban és könnyedebben feljutni az emelkedőkön.

Ezek a tiltólistás dolgok a terhesség alatt

Minden várandós nő teste más és más, ám abban az orvosok is egyetértenek, hogy a babavárás alatt vannak dolgok, amikre fokozottabban kell figyelnie egy anyukának. Lássuk, melyek ezek!

Igenis fogyaszt a jóga, csak nem mindegy, hogyan csinálod

Ha azt hiszed, hogy a jóga csak a "zömmögésről" és a nyújtásról szól, akkor nagyon tévedsz! Elég, ha csak megnézel pár képet azokról, akik tényleg sokat jógáznak, és látni fogod, mennyire izmosak, szálásak!


Weboldalunkon cookie-kat használunk annak érdekében, hogy jobban megismerjük a felhasználói viselkedést és érdeklődést, valamint ezek segítségével személyre szabjuk és javítsuk a reklámokat. Weboldalunk használatával ezen feltételeket ön automatikusan elfogdja. További információkat az adatkezelési tájékoztatóban olvashat.
Megértettem