cukor,fogyás
Getty Images
Előfizetek

Fokozatosan vagy drasztikusan iktassam ki a cukrot az étrendemből?

Szabaulnál a cukorfüggőségtől, de eddig még mindig győztek az elvonási tünetek? Mi a hatékonyabb: apró lépésekkel vagy drasztikusan leszámolni az édességekkel? Szakértői tippek következnek!

A cikk korábban a runnersworld.hu-n jelent meg

Ha beleásod magad a cukor nélküli élet megkezdésébe, látni fogod, hogy a szakértők egy része azt javasolja, hogy egyik napról a másikra zárd ki a cukrot az étrendedből, míg a többi hozzáértő szerint a fokozatosság a megoldás.

De vajon melyik a jobb döntés?

Karen Ansel, a Gyógyító szuperételek az öregedés ellen című könyv szerzője szerint ez nagyban függ TŐLED: te tudod, hogy az apró változtatások válnak be nálad, vagy az, ha hirtelen fejest ugrasz a dolgokba.

Persze azt tudnod kell, hogy most a hozzáadott cukorról van szó, a szakértők szerint ugyanis nem kell az égvilágon mindent, amiben cukor van, kiiktatni az étkezésből. A gyümölcsökben gyümölcscukor van, de mellete sok vitamin, ásványi anyag. Inkább arra kellene törekedni, hogy a napi cukorbevitel az ajánlott limitnél ne legyen több: ez férfiaknál napi 9 teáskanál, ami körülbelül 150 kalória, nőknél 6 teáskanál, ami 100 kalória. A baj csak az, hogy általában ennél jóval többet fogyasztunk cukorból, ami az elhízás mellett egészségügyi problémákat is okoz.

A következő tippek viszont segíthetnek, hogy csökkentsd a cukorbevitelt!

cukor,étkezés
forrás: GettyImages
Olvasd el ezt is!

Ha a drasztikus változtatások híve vagy...

  • Ürítsd ki a szekrényeket! Ha ugyanis nincs ott a közelben a kísértés, nem valószínű, hogy elmész csak azért a közértbe, hogy valami édességet vásárolj!
  • Tervezd meg a csalást! Ha egy mindent vagy semmit tipusú ember vagy, gondold ki jó előre, hol fogsz elcsábulni, milyen helyen, szituációban nem tudsz nemet mondani. Tervezd meg, mit fogsz enni, de arra figyelj, hogy mindez ne otthon legyen, hanem valahol máshol, ahol ki kell kérni, meg kell rendelni, és nincs lehetőséget "rájárni" egész este.
  • Helyettesítsd a cukrot valamivel, aminek hasonló a hatása! Ha minden délután szükséged van egy cukorlöketre, próbáld helyette a kávét vagy a teát! De az is segít, ha tudod, mikor szoktál ebéd után elcsábulni, akkor mostantól próbálod kizárni a mindennapokból azokat a szituációkat.

Ha a fokozatosan iktatnád ki a cukrokat...

  • Csökkentsd a hozzáadott cukrokat! Nézd meg, honnan jön az étkezésedbe a legtöbb cukor, és mi az, amit ezek közül ki tudsz iktatni. Ha például sok gyömölcsjoghurtot eszel, amiben bizony bőven van cukor, akkor mostantól egyél natúr vagy görög joghurtot, és tegyél bele te friss gyümölcsöket.
  • Próbáld ki kedvenc édes dolgaidat kevésbé édesen! Ott van mondjuk a kávé: nézd meg, mi az a cukormennyiség, amivel még szívesen megiszod. Ha a 2 kockacukrot vagy két kanál mézet egyre tudod redukálni, már az is sokat számít!
  • Cukor helyett jutalmazd magad mással! Ha például a palacsintádat mindig juharsziruppal eszed, csökkentsd a felére a szirupmennyiségét, és helyette dobj rá egy-két karika banánt. Ugyanúgy édes, de mégse cukor! Vagy egyáltalán, cukor helyett próbálhatsz másféle édes, nem cukros dolgokat: étcsokoládé, egy kis ananász, magféleségek. Vagy ha csökkented az adagot, mondjuk a szokásos 4 teasütemény helyett egyél kettőt egy nagy bögre teával.
  • Nem mindegy, mit iszol! Sokszor ugyanis az ételek terén sikerül csökkenteni a cukormennyiséget, ám az italokon is el lehet csúszni. A sima víz, a saját, cukormentes szörpök, a gyömbéres-uborkás víz szuper választás, de lehetőleg kerüld a cukros vagy épp cukormentes, viszont édesítőszerekkel teletömött italokat, gyümölcsleveket!
Nézd meg a galériánkat> 5 kép
5 ínycsiklandó és egészséges ital: ezt idd cukros üdítők helyett
Tovább olvasok
Arcápoló termékek, amik a te fürdőszobapolcodról sem hiányozhatnak

Bőröd frissességének, tisztaságának és ápoltságának megőrzése nem csak a közérzetedet javítja, de a teljes megjelenésed alapját is meghatározza.

10 tudományos módszer, hogy megszabadulj a hájacskáktól

Kalóriaszámlálás, zsírégetés, fogyás... Nyár előtt és alatt mi más is lehetne a legnépszerűbb téma a testünkkel kapcsolatban. Viszont divatos - ám nem feltétlenül hosszú távon is hatékony - tippek helyett mi utánajártunk, tudományosan melyek a legjobb módszerek arra, hogy örökre megszabadulj a felesleges zsírtól.

Nem jó ötlet kontaktlencsében úszni - elmondjuk, miért

A medencében kevésbé biztonságos kontaktlencsét viselni, ezt biztosan te is tudod, ha ezt használod.

Te is alulteljesítesz? Eláruljuk, mennyi alvás kellene ahhoz, hogy beinduljon a fogyás

Sokszor nem csak az edzések mennyiségét kellene növelni, és a vacsora mennyiségét csökkenteni ahhoz, hogy leadj pár kilót: a fogyásban bizony az éjszakai alvásnak is komoly szerepe van!

A legfontosabb dolgok, amiket tudnod kell a napozásról

Menthetetlenül beütött a nyár, hétvégente tele vannak a strandok és naptej illat járja be a levegőt. Na de mire kell figyelni miközben sütteted a hasad?

Te is alulteljesítesz? Ennyi alvás kellene ahhoz, hogy beinduljon a fogyás

Sokszor nem csak az edzések mennyiségét kellene növelni, és a vacsora mennyiségét csökkenteni ahhoz, hogy leadj pár kilót: a fogyásban bizony az éjszakai alvásnak is komoly szerepe van!

Itt a bikiniszezon – na meg az új SHAPE magazin!

Végre tombol a nyár, nekünk pedig van egy frissítő hírünk: megjelent a legújabb SHAPE magazin!

Jó, jó, kell a pihenés nap közben, de nagyon nem mindegy, mennyi!

A mediterrán népek aztán tudják a jó teljesítmény titkát! A sziesztázás tényleg remek dolog, de nem mindegy, mikor és mennyit pihensz, mert könnyen átkapcsolhatsz zombi-üzemmódba!

Fokozatosan, vagy egyik napról a másikra érdemes kiiktatni a cukrot az étrendből?

Végre eldöntötted, hogy búcsút intesz a cukroknak, de nem tudod, hogyan kezd bele? Mi a hatékonyabb: apró lépésekkel vagy drasztikusan megszabadulni az édességektől? Szakértői tippek követkenek!

Jó, jó, kell a pihenés nap közben, de nagyon nem mindegy, mennyi!

A mediterrán népek aztán tudják a jó teljesítmény titkát! A sziesztázás tényleg remek dolog, de nem mindegy, mikor és mennyit pihensz, mert könnyen átkapcsolhatsz zombi-üzemmódba!

Nem hizlal, mégis jóllaksz vele, mi az?

Melyik az a gyümölcs, amelyiket a tudomány szerint érdemes lenne gyakran enned, mert segít legyőzni a farkasétvágyat?

Itt van Halle Berry hasizomedzése: ettől tényleg izmos lesz a hasad!

Idén lesz 53 éves, de a testét valószínűleg a húszévesek is elfogadnák. A színésznő minden porcikáján látszik, hogy figyel magára, és imád edzeni. A hasa sem csak attól lapos és izmos, hogy okosan étkezik: kemény hasizomedzéseket nyom egy héten többször is.

Kerülöd a túlevést, de azért jól akarsz lakni? Ezt az ételt érdemes enned!

Nagyon nehéz megtalálni, melyek is azok az egészséges ételek, amik elfogyasztása után nem érzed magad még mindig farkaséhesnek. A tudomány szerint a következő gyümölcsöt érdemes lenne gyakran enni, mert segít legyőzni az állandó éhséget és a túlevést is!

Tényleg a lenmag lenne a tartós fogyás kulcsa?

A neten időről időre felbukkannak igen érdekes és veszélyes fogyókúrás módszerek: a lenmagos víz egy ideje nagyon népszerű, draszikus módszer, és a hasi zsír eltüntetését ígéri seperc alatt. De mi az igazság valójában a lenmagról?

Tényleg a lenmag lenne a tartós fogyás kulcsa?

A neten időről időre felbukkannak igen érdekes és veszélyes fogyókúrás módszerek: a lenmagos víz egy ideje nagyon népszerű, draszikus módszer, és a hasi zsír eltüntetését ígéri seperc alatt. De mi az igazság valójában a lenmagról?

Veszélyes dolog kihagyni a reggelit és túl későn vacsorázni

Eddig is tudtuk, hogy a nap legfontosabb étkezése a reggeli, de a legfrissebb kutatások szerint komoly veszélyei vannak annak, ha nem jut időd a napindító étkezésre, mellette viszont késő este vacsorázol!

6 meggyőző ok, amiért fontos lenne felhúzásokat csinálnod

A felhúzás, vagyis a deadlift az erőemelés egyik legfontosabb gyakorlata, amit itt az ideje beiktatnod az edzéstervedbe. Persze csak akkor, ha szeretnél gyorsabban és könnyedebben feljutni az emelkedőkön.

Ezek a tiltólistás dolgok a terhesség alatt

Minden várandós nő teste más és más, ám abban az orvosok is egyetértenek, hogy a babavárás alatt vannak dolgok, amikre fokozottabban kell figyelnie egy anyukának. Lássuk, melyek ezek!

Igenis fogyaszt a jóga, csak nem mindegy, hogyan csinálod

Ha azt hiszed, hogy a jóga csak a "zömmögésről" és a nyújtásról szól, akkor nagyon tévedsz! Elég, ha csak megnézel pár képet azokról, akik tényleg sokat jógáznak, és látni fogod, mennyire izmosak, szálásak!

10 tudományos módszer, hogy örökre megszabadulj a felesleges zsírtól

Kalóriaszámlálás, zsírégetés, fogyás... Nyár előtt mi más is lehetne a legnépszerűbb téma a testünkkel kapcsolatban. Viszont divatos - ám nem feltétlenül hosszú távon is hatékony - tippek helyett mi utánajártunk, tudományosan melyek a legjobb módszerek arra, hogy örökre megszabadulj a felesleges zsírtól.


Weboldalunkon cookie-kat használunk annak érdekében, hogy jobban megismerjük a felhasználói viselkedést és érdeklődést, valamint ezek segítségével személyre szabjuk és javítsuk a reklámokat. Weboldalunk használatával ezen feltételeket ön automatikusan elfogdja. További információkat az adatkezelési tájékoztatóban olvashat.
Megértettem