Ízlelje meg az élvezeteket!
Előfizetek

Ízlelje meg az élvezeteket!

Ön is észrevette már? Egyikünk egyfolytában jókedvű, kicsattan az energiától, mások pedig állandóan rosszkedvűek és nyavalygósak. Mi különbözteti meg a két embertípust? Talán csak hűtőszekrényük tartalma. Az elfogyasztott étel ugyanis nem csak testünkre, hanem lelkünkre is hatással van, befolyásolja viselkedésünket, gondolatainkat és érzéseinket.
Ahol az érzések keletkeznek

Vidámak vagyunk vagy épp szomorúak, nyugodtak vagy dühösek, siratjuk a régit vagy félünk az újtól - érzéseink mögött egy hihetetlen tökéletességgel működő biokémiai rendszer áll: az idegrendszer. Ennek középpontja az agy, mely az idegekkel karöltve képezi belső információs- és kommunikációs rendszerünket. Ez impulzusokat fogad, szállít és dolgoz fel. Impulzus lehet egy észlelés, zaj, illat, hideg vagy meleg, de akár egy kép is. Az idegrendszernek speciális összetevőkre, leginkább hormonokra van szüksége ahhoz, hogy impulzusokat, gondolatokat szállítson és észlelésekre reagáljon. Ezek az összetevők az ún. hírvivő anyagok. A szállítás sebessége teljesen különböző: egyes reakciók pillanatok alatt végbennek, míg másoknak órákra, de akár napokra is szükségük lehet ahhoz, hogy elérjék hatásukat, azaz egy reakció kialakuljon, megváltozzon. Mára már köztudott, hogy érzelmi állapotunkért nem csak a hírvivő anyagok mennyisége, hanem egymáshoz való viszonyuk is felelős. Ha ezt valami megzavarja, az észlelés is rosszul működik. Gondolkodásból töprengés, örömből félelem, energikusságból akár gyengeség is lehet. Ha viszont a hírvivő anyagok mennyisége és viszonya megfelelő, akkor harmónikus állapotba kerülünk.

Hormonok tánca

Mi is történik testünkben? Mielőtt agyunkba érkezne egy információ és ott reakciókat vagy érzéseket vált ki, el kell jutnia a talamuszba. A limbikus rendszer átvizsgál és kiszűr mindent, amit hallunk, látunk, tapintunk, szaglunk és ízlelünk. Ha a limbikus rendszer “úgy dönt", akkor jelzést ad az irányító rendszernek, a hipofízisnek: “hozz létre hormonokat és táncoltatsd meg őket!" Ennek örülhetünk, hisz így jön létre egy hírvivő anyagokból álló boldogságkoktél, amely idegtől idegig továbbítja az eufórikus érzést. Ebben az esetben az öröm érzése testi reakciókban valósul meg, mint például erősebb szívverés vagy melegség érzés.

A második agy

A legújabb tudományos kutatások az agy mellett felfedeztek egy másik, érzésekért felelős irányító központot, a gyomrot. Idegsejtjei hasonlóak az agyban lévőkhöz, ők is előállítanak hírvivő anyagokat, melyek érzéseinket befolyásolják. Így aztán értelmet nyer a “hasraütésszerűen dönteni" szólás is. Ma több, mint 4o féle hírvivő anyagot ismerünk. Némelyik a testünkben lévő építőelemekből áll össze, míg másoknak olyan anyagra van szüksége, amely táplálékunkból származik. Így valamelyest hatással lehetünk egyes hírvivő anyagokra, mint például a szerotoninra, dopaminra és a noradrenalinra. Jó kedvre deríthetjük magunkat, ha ételeink tartalmazzák az információ-szállításhoz szükséges építőanyagokat. Vagyis szó szerint azt mondhatjuk, hogy magunkhoz vehetünk egy jobb életérzést.

Szerotonin, a boldogság hírnöke

Ezt az összetevőt “jó-hangulat-hormonnak" is nevezik, mert övé a kémiai főszerep a boldogságérzés kialakulásában. Ha megfelelő mennyiségben képződik, kellemes hangulatunk lesz, magunkat kipihentnek, kiegyensúlyozottnak érezzük. Szerotonin szabályozza az étvágyat is és emiatt tudunk mélyen, ellazulva aludni. Ha szerotoninszintünk alacsony, hangulatunk is hirtelen romlani kezd és elkezdjük sötéten látni a dolgokat. Ha szervezetünkben ez a hírvivő anyag hosszú ideig nincs jelen, gyakran belső nyugtalanság, félelem és depresszió uralkodik el rajtunk.

Fehérje - szénhidrát kapcsolat

A szerotonin előállításához testünknek mindenekelőtt triptofánra van szüksége. Ezt a létfontosságú fehérjeépítő anyagot anyagcserénk nem képes egyedül előállítani, ezért étkezéseinkkel naponta kell azt magunkhoz vennünk. Egyszerű a képlet: triptofán található a tejben, tejtermékekben, halakban, a tenger gyümölcseiben, szárnyasokban, hüvelyesekben és a banánban. A triptofán önmagában azonban nem sok mindenre képes. Szerotonin szintünk csak szénhidrát segítségével fog turbóra kapcsolni. Tehát ahhoz, hogy vidámak legyünk, fogyasszunk fehérjében gazdag ételeket és kombináljuk őket szénhidrátban gazdag zöldségekkel, salátával, rizzsel vagy tésztával. Bár ezt jó esetben testünk maga is tudja. Nem ismerős önnek az érzés, amikor hús vagy hal fogyasztása után valami édesre vágyik? Feltette már magának a kérdést, hogy egy csokiszelet után miért vágyik ismét valami savanyúra? Neurobiológusok úgy vélik, hogy a cukor (szénhidrát) és a triptofán (fehérje) ösztönző váltogatása lehet a magyarázat.

Ketten felelősek a jó hangulatért

A dopamin és a noradrenalin hormonok szintén olyan összetevők, melyek a jó hangulatunkért felelősek, megmozgatják energiaraktárainkat és segítenek a stresszes helyzetek megoldásában. A dopamin szárnyakat ad fantáziánknak és fontos szerepet játszik a mozgáskoordinációban is. A noradrenalinnak eufórikus hatása lehet, képes a stresszt, feszültséget teljesen eltüntetni sőt akár örömmé változtatni. A tejtermékek, a hal, a tenger gyümölcsei, a szárnyasok, a piros zöldségek, a burgonya, az ananász és a mogyoró mind alapanyagul szolgál ezeknek a hírvivő anyagoknak. Az aktivitást és a teherbíró készséget tehát egész egyszerűen megehetjük.

Kanalazzuk be a koncentrációt

Az acetilcholin(???) sokrétű hatásai közé tartozik a koncentráció, tanulás és emlékezet fejlesztése. Ez a hírvivő anyag fontos szerepet játszik az ideg- és az izomsejtek közti információáramlásban is. Az acetilcholintól mentálisan fitté, optimistává és ellazulttá válunk. A felépítéshez cholin-ra van szükség, melyet ugyan májunk egyedül is képes előállítani, mégis az optimális acetilcholin ellátáshoz szükségünk van a cholinban gazdag táplálékokra. Fogyasszunk tehát teljes kiőrlésű gabonákat, hüvelyeseket, búzacsírát, tojást, sajtot, mogyorót, sörélesztőt és szójalecitint.

Egyszerűen kábító

Testazonos ópiumkészítményeink az endorfinok, melyek a kisebb örömtől akár az eufórikus érzésig, bármilyen örömmámort képesek kiváltani bennünk. Erősítik immunrendszerünket és segítenek a pszichés stressz, illetve az erős fájdalom elviselésében. A boldogság hírnöke, a szerotonin aktiválja az endorfinok villámgyors felépítését és a jókedvre derítő noradrenalin az, ami megakadályozza ezen ritka, érzékeny anyagok idő előtti szétesését. A magas endorfinszint segít a sportban is, kitartó mozgásnál jó érzést biztosít. De vannak egyéb, kevesebb izzadással járó dolgok, mint pl. a nevetés, meditáció, kreatív tevékenységek, kellemes élmények, melyek szintén jó hatással vannak az endorfinokra.

A lélek balzsama

Az élelmiszerekben nagy mennyiségben található olyan anyag, amely növelheti a hírvivő anyagok hatását. Fűszerek tömkelege szolgál balzsamként a lélek számára. A sáfrány például segít a pozitív életérzés növelésében, a szerecsendióban és a fahéjban kis hangulatpetárdák bújnak. A “capsaicin ????", ami a paprika és a chili erősségét okozza, endorfinokat szabadít fel éppúgy, mint az édes vanília. De ne feledkezzünk meg a csokoládéról sem, melynek már az illata is megnyugtat és ellazít. Szinte mámoros hatást vált ki belőlünk, mivel egy marihuánához hasonló összetevőt tartalmaz. Ezt az anyagot anandamid-nak hívják. Mindenféle édes krém növelheti jókedvünket. Ám sajnos van egy bökkenő is a dologban: a túl sok édestől nem csak boldogok, hanem kövérek is leszünk. A megoldás a következő: nem kell lemondani az édességekről, ha egy körrel többet futunk. A mozgás nem csak a kalóriákat égeti el, hanem endorfint is felszabadít - kettős nyereség! A jó kedvhez hozzásegítő élelmiszerekkel persze nem lehet olyan gyors hatást elérni, mint egy fejfájás elleni gyógyszerrel. Habár egy darabka csoki pillanatok alatt emeli a hangulatot, mégsem elég a tartós jóérzés kialakításához. Ehhez több időre van szükség. Ellenőrizze étrendjét! Elegendő mennyiségű zöldséget, gyümölcsöt, tejterméket, halat vagy szárnyast fogyaszt? Ha nem, legjobb, ha most rögtön egy tudatosan irányított étkezési programba kezd: dőzsöljön erőt, kanalazza magába a jókedvet! Higgye el, működik!

A cikket a Shape magazinban találhatják meg.
Tovább olvasok
Arcápoló termékek, amik a te fürdőszobapolcodról sem hiányozhatnak

Bőröd frissességének, tisztaságának és ápoltságának megőrzése nem csak a közérzetedet javítja, de a teljes megjelenésed alapját is meghatározza.

10 tudományos módszer, hogy megszabadulj a hájacskáktól

Kalóriaszámlálás, zsírégetés, fogyás... Nyár előtt és alatt mi más is lehetne a legnépszerűbb téma a testünkkel kapcsolatban. Viszont divatos - ám nem feltétlenül hosszú távon is hatékony - tippek helyett mi utánajártunk, tudományosan melyek a legjobb módszerek arra, hogy örökre megszabadulj a felesleges zsírtól.

Nem jó ötlet kontaktlencsében úszni - elmondjuk, miért

A medencében kevésbé biztonságos kontaktlencsét viselni, ezt biztosan te is tudod, ha ezt használod.

Te is alulteljesítesz? Eláruljuk, mennyi alvás kellene ahhoz, hogy beinduljon a fogyás

Sokszor nem csak az edzések mennyiségét kellene növelni, és a vacsora mennyiségét csökkenteni ahhoz, hogy leadj pár kilót: a fogyásban bizony az éjszakai alvásnak is komoly szerepe van!

A legfontosabb dolgok, amiket tudnod kell a napozásról

Menthetetlenül beütött a nyár, hétvégente tele vannak a strandok és naptej illat járja be a levegőt. Na de mire kell figyelni miközben sütteted a hasad?

Te is alulteljesítesz? Ennyi alvás kellene ahhoz, hogy beinduljon a fogyás

Sokszor nem csak az edzések mennyiségét kellene növelni, és a vacsora mennyiségét csökkenteni ahhoz, hogy leadj pár kilót: a fogyásban bizony az éjszakai alvásnak is komoly szerepe van!

Fokozatosan vagy drasztikusan iktassam ki a cukrot az étrendemből?

Szabaulnál a cukorfüggőségtől, de eddig még mindig győztek az elvonási tünetek? Mi a hatékonyabb: apró lépésekkel vagy drasztikusan leszámolni az édességekkel? Szakértői tippek következnek!

Itt a bikiniszezon – na meg az új SHAPE magazin!

Végre tombol a nyár, nekünk pedig van egy frissítő hírünk: megjelent a legújabb SHAPE magazin!

Jó, jó, kell a pihenés nap közben, de nagyon nem mindegy, mennyi!

A mediterrán népek aztán tudják a jó teljesítmény titkát! A sziesztázás tényleg remek dolog, de nem mindegy, mikor és mennyit pihensz, mert könnyen átkapcsolhatsz zombi-üzemmódba!

Fokozatosan, vagy egyik napról a másikra érdemes kiiktatni a cukrot az étrendből?

Végre eldöntötted, hogy búcsút intesz a cukroknak, de nem tudod, hogyan kezd bele? Mi a hatékonyabb: apró lépésekkel vagy drasztikusan megszabadulni az édességektől? Szakértői tippek követkenek!

Jó, jó, kell a pihenés nap közben, de nagyon nem mindegy, mennyi!

A mediterrán népek aztán tudják a jó teljesítmény titkát! A sziesztázás tényleg remek dolog, de nem mindegy, mikor és mennyit pihensz, mert könnyen átkapcsolhatsz zombi-üzemmódba!

Nem hizlal, mégis jóllaksz vele, mi az?

Melyik az a gyümölcs, amelyiket a tudomány szerint érdemes lenne gyakran enned, mert segít legyőzni a farkasétvágyat?

Itt van Halle Berry hasizomedzése: ettől tényleg izmos lesz a hasad!

Idén lesz 53 éves, de a testét valószínűleg a húszévesek is elfogadnák. A színésznő minden porcikáján látszik, hogy figyel magára, és imád edzeni. A hasa sem csak attól lapos és izmos, hogy okosan étkezik: kemény hasizomedzéseket nyom egy héten többször is.

Kerülöd a túlevést, de azért jól akarsz lakni? Ezt az ételt érdemes enned!

Nagyon nehéz megtalálni, melyek is azok az egészséges ételek, amik elfogyasztása után nem érzed magad még mindig farkaséhesnek. A tudomány szerint a következő gyümölcsöt érdemes lenne gyakran enni, mert segít legyőzni az állandó éhséget és a túlevést is!

Tényleg a lenmag lenne a tartós fogyás kulcsa?

A neten időről időre felbukkannak igen érdekes és veszélyes fogyókúrás módszerek: a lenmagos víz egy ideje nagyon népszerű, draszikus módszer, és a hasi zsír eltüntetését ígéri seperc alatt. De mi az igazság valójában a lenmagról?

Tényleg a lenmag lenne a tartós fogyás kulcsa?

A neten időről időre felbukkannak igen érdekes és veszélyes fogyókúrás módszerek: a lenmagos víz egy ideje nagyon népszerű, draszikus módszer, és a hasi zsír eltüntetését ígéri seperc alatt. De mi az igazság valójában a lenmagról?

Veszélyes dolog kihagyni a reggelit és túl későn vacsorázni

Eddig is tudtuk, hogy a nap legfontosabb étkezése a reggeli, de a legfrissebb kutatások szerint komoly veszélyei vannak annak, ha nem jut időd a napindító étkezésre, mellette viszont késő este vacsorázol!

6 meggyőző ok, amiért fontos lenne felhúzásokat csinálnod

A felhúzás, vagyis a deadlift az erőemelés egyik legfontosabb gyakorlata, amit itt az ideje beiktatnod az edzéstervedbe. Persze csak akkor, ha szeretnél gyorsabban és könnyedebben feljutni az emelkedőkön.

Ezek a tiltólistás dolgok a terhesség alatt

Minden várandós nő teste más és más, ám abban az orvosok is egyetértenek, hogy a babavárás alatt vannak dolgok, amikre fokozottabban kell figyelnie egy anyukának. Lássuk, melyek ezek!

Igenis fogyaszt a jóga, csak nem mindegy, hogyan csinálod

Ha azt hiszed, hogy a jóga csak a "zömmögésről" és a nyújtásról szól, akkor nagyon tévedsz! Elég, ha csak megnézel pár képet azokról, akik tényleg sokat jógáznak, és látni fogod, mennyire izmosak, szálásak!


Weboldalunkon cookie-kat használunk annak érdekében, hogy jobban megismerjük a felhasználói viselkedést és érdeklődést, valamint ezek segítségével személyre szabjuk és javítsuk a reklámokat. Weboldalunk használatával ezen feltételeket ön automatikusan elfogdja. További információkat az adatkezelési tájékoztatóban olvashat.
Megértettem