koffein,edzés
Getty Images
Előfizetek

Mégsem olyan jó a koffein edzés közben, mint hittük?

Az egekbe dícsért koffeinnek van ám kevésbé áldásos hatása is, erről pedig különösen fontos tudnod akkor, ha magas intenzitású edzéseket végzel!

A magas intenzitású edzés közben fogyasztott koffein növelheti a vér alvadási faktorát, így nagyobb az esély a vérrögképződésre - ez áll a Medicine & Science in Sports & Exercise szaklap legfrissebb tanulmányában.

Ez az új eredmny azért is nagyon fontos, mert a koffein edzés előtti és közbeni fogyasztása eddig általában csak tejesítményfokozó tényezőként szerepelt, most viszont fény derült egy igen komoly hátrányára is.

Olvasd el ezt is!

A kutatásban 48, átlagosan 23 éves, normál testalkatú férfi szerepelt. A résztvevőket egy hét különbséggel két kutatási időszakban vizsgálták: alacsony intenzitású edzésekkel kezdték a tesztelést, ami végül magas intenzitású, kimerítő edzésekkel végződött. Közben koffeintartalmú italokat kaptak, illetve olyan italokat, amikről azt hitték, hogy azok, miközben koffeinmentes készítmények voltak. Folyamatos vértesztekkel vizsgálták a résztvevőket a kutatás alatt.

Az eredmény az lett, hogy a koffein jelentősen megnövelte a véralvadási faktort az edzés során, így azoknál, akik koffeintartalmú italt kaptak, nagyobb lett az esély a vérrögképződsre. Ez pedig nagyon lényeges amiatt, hogy a vérrögök igen komoly problémákat okozhatnak: mélyvénás trombózist, stroke-ot, szívrohamot, tüdőembóliát.

Persze ezek után felmerül a kérdés, hogy most akkor tilos koffentratalmú rágókat, italokat inni edzés közben?

A válasz természetesen nem, vallja Paul Nagelkirk professzor - viszont van, amire nagyon kell figyelni.

A legtöbb ember számára a koffein és az edzés teljesen biztonságos, hiszen egy egészségs felnőtt, akinek nincs semmiféle egészségügyi problémája, bátran élvezheti a koffein áldásos hatásait anélkül, hogy aggódia kellene a véralvadási potenciál miatt. A baj akkor van, ha valaki egészségesnek hiszi magát, pedig nem az, mert mondjuk dohányzik, vagy beleesik a túlsúlyos kategóriába.

- mondja a szakember.
Olvasd el ezt is!
futás,edzés
forrás: GettyImages

Emellett Nagelkirk arra is felhívja a figyelmet, hogy érdemes tisztában lennünk azzal, milyen a vérnyomásunk, a koleszterinszintünk, illetve milyen öröklött betegégeink lehetnek - és ezeket rendszeresen ellenőriztetni. Ha minden a normál zónába esik, akkor is fontos figyelni arra, hogy a napi koffeinbevitel ne haladja meg a 400 mg-ot. Szerencsére a kereskedelmi forgalomban kapható termékek nagy része bőven ez alatt tartalmaz koffeint, a szakértő szerint amivel vigyázni kell, azok a por illetve a tabletta formájú koffein készítmények. Plusz ha bármit szedünk, be kell kalkulálni a reggeli kávé koffeinmennyiségét is, mert a 400 mg egész napra értendő mennyiség.

És van még egy megoldás azoknak, akiknek kardioviszkuláris problémáik vannak: a magas intenzitású edzés helyett választhatnak alacsony intenzitású mozgásformákat, így ők is fogyaszthatnak koffeintartalmú készítményeket - persze csak módjával!

Nézd meg a galériánkat> 4 kép
4 különös dolog, amit a kávé tesz a testeddel
Tovább olvasok
Csak megszokásból csináljuk, vagy tényleg van értelme a hideg zuhanynak?

Előre szólunk: bizony van! A szakértők szerint ha rendszeresen használod a hideg zuhanyt, tényleg jobb futó lehetsz! Na, meghoztuk a kedvedet a didergéshez?

Klasszikus menzai desszert reform köntösben: mákos nudli

A hagyományos mákos nudli sajnos nem fér bele a fogyókúrába, sem az egészséges életmódba, ám ha a következő verziót készíted el, bátran beiktathatod az étrendedbe - de vigyázz, komolyan rákattanhat az ember!

Bivalyerős hasizmokat akarsz? Így lesz abszolút tökéletes a plank pózod

A lapos has titka a jó genetika mellett a tudatos táplálkozás, és csak ezek után jön az edzés. A plank póz minden idők egyik legjobb hasizomgyakorlata, de csak kevesen hajtják végre abszolút tökéletesen!

Lapos has Kate Hudson-módra: tanuld meg a filmcsillag tuti gyakorlatait!

Kétség sem férhet ahhoz, hogy a Hogyan veszítsünk el egy pasit 10 nap alatt című film sztárja Hollywood egyik legsportosabb nője, aki a harmadik szülése után is seperc alatt visszatért kedvenc edzésmódszeréhez.

Az áfonya 6 csodálatos hatása, amiről talán nem is tudtál

Indul az áfonyaszezon: reméljük, hogy te is bőségesen fogyasztod a szezon egyik legegészségesebb gyümölcsét. De tudtad, hogy az ízén kívül pontosan miért is érdemes sok áfonyát enni?

Lehet, hogy te is túl sok zsírt eszel? Most megtudhatod!

A kiegyensúlyozott táplálkozásnak épp olyan fontos része a jó zsírok fogyasztása, mint a fehérjék és a szénhidrátok jelenléte. De te tudod pontosan, mennyi zsírt kellene enned?

Velük vigyázz! Ételek, amik tönkrevágják a pihentető alvásodat

Közvetlenül a lefekvés előtt enni sosem túl jó ötlet, mert nehezebben alszik el az ember, és az alvás sem lesz olyan pihentető. Ha mégis késő este vagy kénytelen enni, a következő ételeket tedd tiltólistára, ha nem akarsz egész éjszaka forgolódni!

Velük vigyázz! Ételek, amik tönkrevágják a pihentető alvásodat

Közvetlenül a lefekvés előtt enni sosem túl jó ötlet, mert nehezebben alszik el az ember, és az alvás sem lesz olyan pihentető. Ha mégis késő este vagy kénytelen enni, a következő ételeket tedd tiltólistára, ha nem akarsz egész éjszaka forgolódni!

Nehezen veszed rá magad, hogy több zöldséget egyél? Tippek, amikkel végre sikerülhet!

Biztosan ezerszer hallottad már, hogy szinte minden étkezéshez kellene valamilyen zöldséget enni, mégis úgy érzed, ez számodra kivitelezhetetlen? Pedig hidd el, könnyebb, mint gondolnád!

A jegelés mégsem a legjobb megoldás izomfájdalom esetén?

Lesérültél, az első dolgot pedig a jegelés? Tény, hogy a legtöbb embernél ez rögződött be a leginkább, ám egy szakember szerint nem ez az első dolog, amire igazán szükség van ilyenkor!

Üres gyomorral jobb futni, mint egy ütős reggelivel? Eláruljuk a választ

Minden szervezet más: vannak, akik képtelenek elindítani a napot egy jó kis reggeli nélkül, mások délben fogyasztják el az első falatokat. De ha edzel, mi legyen a reggelivel?

5 világsztár, akinek örökre elege lett az állandó diétázásból

Van, hogy azt érzed, itt a vége, mert már rémesen belefáradtál a kalóriaszámlálásba és az önkínzásba? A következő világsztárok is eljutottak már erre a pontra!

Üres gyomorral jobb futni, mint egy ütős reggelivel? Itt a válasz

Minden szervezet más: vannak, akik képtelenek elindítani a napot egy jó kis reggeli nélkül, mások délben fogyasztják el az első falatokat. De ha edzel, mi legyen a reggelivel?

Ez a véleménye a szakértőknek az agyondícsért citromos vízről

Biztosan ezerszer hallottad már, hogy érdemes citromos vízzel indítani a napot, mert felpörgeti az anyagcserét, lúgosít és salaktalanít is. De vajon ez a módszer tényleg hatásos? Ezt gondolják róla a szakértők!

A jövő a vegánoké – 8 érv miért ez a nyerő életforma

A jövő a húsmentes életmód felé mutat – hamarosan tarthatatlanná válik majd, hogy minden áldott nap és naponta többször is húst vagy hústerméket fogyasszunk. Felemésztjük vele a környezetünket, hiszen az állattenyésztés rengeteg szennyező anyagot termel. Az állatokat pedig olyan szerekkel kezelik, amik hosszú távon ártanak az egészségünknek. Ha ennyi még nem lenne elég, van még 8 érvünk a vegán táplálkozás mellett.

Isteni vendégváró pohárdesszert, amivel biztosan nem okozol csalódást

Egészséges, gyors édességre vágysz, amivel lenyűgözöd a vendégeidet, és a plusz kalóriáktól sem kell tartanod? A következő pohárkrémet pofonegyszerű elkészíteni!

Kezdő vagy? Ezért lenne fontos, hogy szabad súlyok helyett gépeken tanulj meg edzeni

Végre belevetetted magad az edzés világába, és rászántad magad, hogy rendszeresen járj konditerembe? Ez szuper, ám azt tudod, hogy szabad súlyok helyett nagyon fontos lenne, hogy először a gépeken tanulj meg mindent?

A jegelés mégsem a legjobb megoldás izomfájdalom esetén?

Lesérültél, az első dolgot pedig a jegelés? Tény, hogy a legtöbb embernél ez rögződött be a leginkább, ám egy szakember szerint nem ez az első dolog, amire igazán szükség van ilyenkor!

Emeld a tétet és fuss egy jó ügy érdekében

Világszerte a gerincsérültekért futnak május 5-én


Trió a bombaformáért!

Csak 1035 Ft

Weboldalunkon cookie-kat használunk annak érdekében, hogy jobban megismerjük a felhasználói viselkedést és érdeklődést, valamint ezek segítségével személyre szabjuk és javítsuk a reklámokat. Weboldalunk használatával ezen feltételeket ön automatikusan elfogdja. További információkat az adatkezelési tájékoztatóban olvashat.
Megértettem