Akaratgyengék figyelem! Ezek a jó diéta pszichológiai titkai!
Előfizetek

Akaratgyengék figyelem! Ezek a jó diéta pszichológiai titkai!

5 tipp, hogy kalóriaszámolgatás helyett hogyan figyeljünk jobban a szokásainkat befolyásoló beidegződésekre, rossz szokásokra, aprócska részletekre.

Némi újraszervezés a hűtőben, egy jó asztal az étteremben. Ennyi a karcsúság titka? Igen! – mondja Brian Wansink „Slim by Design: Mindless Eating Solutions for Evereyday Life” c. könyvében. Most bepillantást nyújtunk a világhírű táplálkozáspszichológus egyszerű, ám rendkívül hatásos programjába.

5 tipp Briantől:

1. Tálalj ott, egyél itt!
A családi ebédeken általában körbeüljük a (húsos)fazekat, és jókat merítünk belőle. Sokat, sokszor. Mert karnyújtásnyira van, az orrunk alatt illatozik az aranyló tyúkhúsleves. Jobb lenne pedig, ha az asztal közepére egy váza virág kerülne. Brian Wansink tesztalanyokon végzett kísérletben bizonyította be, hogy ha a tálalóedény a tűzhelyen vagy a konyhapulton marad, akár 20%-kal is kevesebbet szedünk-eszünk. Az a néhány lépés, amit a kísérlet résztvevőinek az étkezőasztaltól a fazékig meg kell tenniük, elegendő volt arra, hogy föltegyék maguknak a kérdést: „Tényleg éhes maradtam?”

Kép

2. Nagyobb kiszerelés = nagyobb adagok
A legtöbb ember nem receptek alapján főz – hanem fejből, és nem konyhamérleggel méricskél, hanem szemmel saccolja meg a kívánt mennyiséget. Menő dolog az „ösztönös” főzés, de vissza is üthet. A kiszerelés ugyanis nem mindig ugyanakkora. Egyik este egy 250 grammos zacskóból öntöd a száraztésztát a lobogó vízbe, máskor viszont az 500 grammosat emeled le a polcról. Ugyanígy, a szósz lehet 350 gramm, de akár 500 is. Tanulmányok bizonyítják, hogy amikor nagyobb kiszerelést használunk, több ételt készítünk és többet is eszünk – akár 22%-kal!
A megoldás: Oszd a nagyobb csomagot több kicsire (pl. az egykilós tésztát szedd szét négy negyedkilós csomagba). Ha pedig megszaladt a kezed és túl sok ételt készítettél, főzés után dobozold be egy részét és tedd a fagyasztóba.


Wansink és csapata érdekes kísérletet végzett az egyetemi laboratóriumban: születésnapi partit rendeztek, majd a megmaradt sütemények, torták, kekszek felét átlátszó tálakba tették, illetve folpackba csomagolták, míg a másik felét átlátszatlan dobozokba szedték. A szem előtt lévő sütemények két napon belül az utolsó morzsáig elfogytak, míg a zárt tartókban lévő édességek szinte érintetlenek maradtak – még tíz nap múlva is! Szóval az a jó hír ebben az, hogy ez a mechanizmus a sárgarépa és a zellerszár esetében is működik: ha szem előtt van, többet eszel belőle. Vagyis minél egészségesebb valami, annál inkább a szemed elé és a kezed ügyébe való!

3. Tévé kikapcs!
Egyik kezedben a villa, a másikban a tévé távirányítója. Az étkezés közbeni tévézés túlevésre sarkall. Ez eltereli a figyelmedet a tested jelzéseiről, így hiába laktál jól, mégis
tovább eszel. Gondolnád? Kutatók szerint, ha harsány, kiabálós show-műsort nézel
(és lássuk be, ezek ömlenek a tévéből szinte reggeltől estig), hajlamos vagy a hadaró műsorvezető beszédritmusát követve a normálisnál sokkal gyorsabban enni az ételt.


4. Kisebb tányér, kisebb adag, jobb a kevés!
Az utóbbi évtizedekben egyre csak nő a tányérok mérete – és ezzel együtt a pocakoké is. Már nem ritka a 30-35 cm átmérőjű tányér, amelyen szinte eltűnik az egyadagnyi (kb. 6 dkg) főtt tészta. Mi erre az ösztönös reakciónk? Odapakolunk még egy kanál makarónit, hogy egyáltalán lássuk, mit eszünk! És persze mind el is tüntetjük, az utolsó szálig. Mi a megoldás? Válts kisebbre! Hidd el, a kisebb tányéron ugyanaz az adag már bőven elegendőnek tűnik, ráadásul el sem férne az a második merítés. A jótékony hatású optikai csalások sorozata itt még nem ér véget: az étel sokkal jobban mutat, és többnek látszik egy kontrasztos színű tányéron, mint egy hasonló árnyalatún.
Egy kísérlet résztvevői kb. 18%-kal több rizst tálaltak maguknak
a fehér tányérra, mint a sötétre. És mivel a tészta, a kenyér, a rizs, ezek a szénhidrátbombák mind világos színűek, érdemes sötét színű tányérokat beszerezni.

Kép

5. Moho Sapiens vásárol
Azt hiszed, hogy a szupermarketek a javadat akarják?! Sokkal inkább az anyagi javaidat. Éppen ezért se szeri, se száma a vásárlásra, fogyasztásra buzdító akcióknak. Egy brit tanulmány szerzői családok szokásait figyelve megállapították, hogy a notórius felhalmozók az átlagosnál kétszer gyorsabban élik fel készleteiket. Vagyis a dolog a visszájára fordul: éppen a spórolás jegyében megvett akciós termékek visznek bele minket a pazarlásba. És aztán nem értjük, hogy miért apad a pénztárcánk és nő a derékméretünk. Ha úgy érzed, életed ajánlatába futottál bele, legalább arra törekedj, hogy ne a nappaliban tárold a raklapnyi chipset, hanem látótávolságon kívül.

Így is lehet ám csinálni: nincs fittebb mami Debreczeni Dórinál, aki nekünk elárulta, honnan ez a rengeteg energia

Bár tízezrek követik az Instagramon, Debreczeni Dóri sokkal több, mint egy csinos Insta-lány. A kisgyermekes anyuka rengeteget sportol, nagyon figyel az életmódjára, és nem lehet nem észrevenni, hogy abszolút kiegyensúlyozott életet él. Hogy mi a titok? Mégis honnan van ennyi energiája egy nőnek, aki anyuka, feleség és sportoló is a munkája mellett? Dóri ezekről mesélt a Joy.hu sorozatában.

Anyaként is fitten: 8 dolog, ami miatt már holnap kezdj el sportolni!

Várandósan, sőt, kisgyermekes anyukaként sem kell lemondanod a mozgásról és az egészséges életmódról! Persze nem könnyű összehozni az edzést a családdal, de nem is lehetetlen: mostantól Farkas-Halász Évi, az Anyaként is fitten bloggere ad szuper tippeket!

Ez történik a testeddel, ha minden nap megeszel egy kanál mézet

Ahogyan elérkeztek a hűvösebb napok, a kuckózós őszi esték, te is szívesebben kortyolsz meleg teát egy kis mézzel? Ez maradjon is így, hiszen a méz szuper dolog – de tudod, miért is érdemes fogyasztani?


Szakértőink

Simon Szimonetta

#fitnesz#edzés#zsírégetés#fogyókúra#táplálkozás
Kérdezek tőle

Fit for Life

Csak 999 Ft