Kezdők, figyelem! Ekkortól lesz végre könnyebb a futás!
Getty Images
Előfizetek

Kezdők, figyelem! Ekkortól lesz végre könnyebb a futás!

Itt a tavasz, így végre eldöntötted, hogy futással szeretnél kicsit formába lendülni a bikiniszezonra, és leadni a télen felszaladt pluszkilókat? Viszont már előre rettegsz a futóedzésektől?

Elkezdeni a futást tényleg nem gyerekjáték, hiszen, bár egyszerűnek tűnik a dolog, mégis meg kell tanulni a helyes technikát, figyelni kell a tested jelzéseire, ki kell választani a számodra optimális futóterepet, és persze azt az időpontot, amikor heti többször belefér az életedbe az edzés. Ha mindez, és persze a jó adag motiváció is megvannak, akkor jön a fáradtság és az izomláz, amin bizony át kell esnie minden kezdőnek és újrakezdőnek.

De ne aggódj, mindjárt túljutsz rajta - most eláruljuk, mikortól számíthatsz arra, hogy tényleg, valóban élvezed és már előre várod a következő futást!

Minden test mást bír

Először is fontos tisztázn azt, hogy minden szervezet eltérő: nem mindenki bírja ugyanazt a terhelést, hiszen az általános fittségünket tekintve eltérőek vagyunk, és akkor jön még az életkor, a testsúly, hogy mennyi fölös kilót cipelsz, és persze fontos, hogy mennyire voltál fitt, mielőtt belevágtál a futásba.

Ha mondjuk úgy gondolod, hogy elég aktív voltál mindig, mert a középiskolában kosaraztál, röpizétél, és azóta is igyekszel heti 2-4 alkalommal edzőterembe járni, akkor valószínűleg könnyebben és hamarabb alkalmazkodik a tested a futáshoz, mint olyasvalakinek, aki hónapok vagy évek óta meg se moccant.

Ha pedig 20-30 körül van az életkorod, és nincs, vagy csak minimális rajtad a pluszsúly, akkor úgy számolj, hogy 2-3 hét alatt megszokja a tested a futást. A 30-as éveid végétől viszont ez általában már több időbe telik: 40-50 évesen a futás okozta stresszt 4-6 hétbe telik feldolgoznia a testnek. Szintén ennyi idő kell azonak, akiken nagy a súlyfelesleg, mert a csontoknak, az izmoknak, az ízületeknek ennyi kell az átállásra.

futás,edzés
forrás: GettyImages

Ha tényleg úgy érzed, megvan benned az akarat, az energia és a kellő kitartás, hogy tényleg "futóvá" válj, a következő 5 dolgot érdemes lenne betartanod!

  1. Legyenek reális elvárásaid magaddal szemben! Sose hasonlítsd magadat és a teljeítményedet másokhoz, hiszen teljesen egyéni, ki és mennyire fejlődik. Ha neked több időbe telik hozzászoktatni a testedet az edzéshez, ne zavarjon: csak tarts ki, magadért!
  2. Ne fuss túl hamar, túl sokat! Még akkor sem, ha úgy érzed, megy ez neked, mint a karikacsapás. A testnek idő kell az átálláshoz, és így csökkented a sérülések esélyét is. Ha mindenképp edzeni akarsz, a futások mellett járj súlyzózni, spinningelni, úszni - ne terheld magad azonnal nagyon sok futással!
  3. Fontos a helyes bemelegítést! Sok futó arról számol be, hogy 30 perc futás után kezdik élvezni a dolgot, ha viszont kezdő vagy, neked ennyi az edzés. Szóval nyújtsd el a bemelegítést sétával, a főbb izomcsoportok átmozgatásával 15-20 percre, és jöjjön utána a futás. Hidd el, sokkal jobb lesz!
  4. Levezetés, nyújtás, hengerezés! Sok kezdő ezeket bizony elfelejti, pedig ahhoz, hogy az izmaid bírják a strapát, ezek mind egyformán fontosak! Csökkentheted velük az izomlázat, a nyújtás és a hengerezés pedig nagyon kell, hogy az izmok ne legyenek megrövidülve, és hogy terhelhetőek maradjanak.
  5. Csapatban könnyebb! Néha bizony vannak napok, amikor a legelszántabb kezdőknek sincs kedvük kimozdulni: ilyenkor kifejezetten jól jön egy motiváló közösség, egy futóklub, akikkel lehet együtt "szenvedni". Ha még nem tetted, itt az ideje kipróbálni a közösségi futást!
Nézd meg a galériánkat> 6 kép
Budapest legszebb panorámái reggeli futáshoz
Tovább olvasok
Győzd le a lustaságot! Bevált tippek henyélés ellen

Néha már te is érzed, hogy kicsit többet pihensz a kelleténél, és elbíbelődsz olyan, cseppet sem fontos dolgokkal, amikhez kedved van, miközben a feladataid csak úgy sorakoznak? Fogadd meg a következő tippeket!

5 dolog, amit nem tudtál az omega-3 zsírsavakról

Ha egészségesen szeretnénk élni és meg akarjuk előzni a kardiovaszkuláris megbetegedéseket, fontos, hogy fogyasszuk. Ez mindenkiben rögzült az elmúlt években, de mit lehet még tudni az omega-3 zsírsavakról?

Ez az egyszerű szokás segít abban, hogy egészségesebben táplálkozz

Nem is gondolod, hogy milyen szoros összefüggés van a két dolog között!

Ez az 5 legegészségesebb magféle, amikből minden nap enned kéne

Napi egy marék magféleséggel csodát tehetsz az egészségeddel - most mutatjuk is, melyik közülük az az 5, ami a legtöbb fontos vitamint tartalmazza!

Fantasztikus eredmény! A gomba segíthet a mentális betegségek távoltartásában!

Ha eddig nem szeretted a gombát, ideje valahogy rászoknod, ugyanis egy érdekes kutatás kiderítette, hogy pozitív hatással van a mentális egészségre.

A személyi edző kitálalt: így hozta csúcsformába Brie Larsont, azaz Marvel Kapitányt!

Nem vitás, hogy a színésznő fantasztikusan fest a vásznon szuperhősként, de nem adták ingyen a szupertestet! Az edzője nemrég elárulta, hogyan készítette fel a világsztárt erre a fontos szerepre.

Fantasztikus eredmény! A gomba segíthet a mentális betegségek távoltartásában!

Ha eddig nem szeretted a gombát, ideje valahogy rászoknod, ugyanis egy érdekes kutatás kiderítette, hogy pozitív hatással van a mentális egészségre.

Kezdők! Ekkortól lesz végre könnyebb a futás!

Itt a tavasz, így végre eldöntötted, hogy futással szeretnél kicsit formába lendülni a bikiniszezonra, és leadni a télen felszaladt pluszkilókat? Viszont már előre rettegsz a futóedzésektől?

Téged is kikészít, ha puffadsz futás közben? 10 tipp, amivel örökre megszabadulhatsz tőle!

Ha van idegesítő dolog edzés közben, az a puffadás: nem csak kényelmetlet, de úgy érzi tőle magát az ember, mint egy Michelin baba. Persze nem kell megtanulnod ezzel együtt élni, mert van rá megoldás, nem is egy!

Fogyókúrázol? Ebből az isteni, egészséges túrós rétesből így is bátran ehetsz!

Imádod az olyan klasszikus édességeket, mint a rétes, de úgy gondolod, ezek aztán végképp nem férnek bele a diétádba? Tévedsz: a következő receptet meg kell ismerned!

Váltani nem feltétlenül drága! Költséghatékony tippek, ha áttérnél az egészséges életmódra

Az egyik fő ok a pénz, amiért még mindig nem tértél át az egészséges életmódra? Jó, ha tudod, hogy lehet ezt okosan is csinálni! Ha a következő tippeket megfogadod, nem folynak majd ki csilliárdok a kezedből az étkezésre, viszont nagyon is rendben lesz az egészséged!

A módszer, amivel elérheted, hogy ne barnuljon meg olyan gyorsdan a banánod

Nincs baj azzal sem, ha megbarnul a banánod, azonban a következő trükkök segíthetnek abban, hogy tovább friss maradjon.

Most megtudhatod, melyik vitamint mikor kellene bevenned

Minden nap szépen, gondosan összerakod a szokásos vitaminjaidat, és ugyanakkor veszed be őket, netán csak bekapsz belőlük párat, amikor épp eszedbe jut? Pedig nem mindegy, hogy a nap melyik részére időzíted a vitaminszedést!

3 mód, ahogy a barátnőid jót tesznek az egészségednek

A barátok nagyon fontosak az egészség szempontjából, azonban a nők még többet profitálhatnak abból, ha szoros kapcsolatot ápolnak a barátnőikkel.

Betegségszezon lefújva

Mindenki kidőlhet mellőled, neked azonban nem kell megadnod magad a betegségnek. A következő tudományosan megalapozott tippek és módszerek segíthetnek erősnek és egészségesnek maradni a náthás, influenzás szezonban.

Fél óra edzés meló előtt, és minden megváltozik!

Kelj fel a szokottnál korábban, iktasd be a munka előtti edzést, ami lehet akár 30 perc is - a hatás tutira nem marad el!

5 tipp, amivel megújulhatsz tavaszra

Melegszik a levegő, csicseregnek a madarak, itt az idő egy kis változásra!

A babavárás alatt is lehetsz igazi energiabomba - ezekre figyelj oda!

Azt gondolod, a babavárással együtt jár az állandó fáradtság, és 9 hónapra gyakorlatilag parkolópályára teszed magad? Lehet ezt másként is csinálni: ha a következőket betartod, fitt és egészséges kismama leszel!

10 illusztráció, amin azonnal magadra ismersz, ha most kezdtél neki a sportolásnak

Most vágtál bele az edzésbe, hogy nyárra bombaformába kerülj, de azért gyakran elcsábulsz még a nasizás terén? Akkor az alábbi képregényt imádni fogod!

Fehérjepótlás böjt idején

Ha a következő hetekben te is böjtölsz, és kihagyod az étrendedből a húsféléket, vagy egyszerűen csak mostanában nem kivánod ezeket az ételeket, akkor is nagyon sok lehetőséged van fehérjékkel feltölteni szervezetedet!


Hozd ki a nyárból a maximumot!

Csak 1785 Ft

Weboldalunkon cookie-kat használunk annak érdekében, hogy jobban megismerjük a felhasználói viselkedést és érdeklődést, valamint ezek segítségével személyre szabjuk és javítsuk a reklámokat. Weboldalunk használatával ezen feltételeket ön automatikusan elfogdja. További információkat az adatkezelési tájékoztatóban olvashat.
Megértettem