Kezdők, figyelem! Ekkortól lesz végre könnyebb a futás!
Getty Images
Előfizetek

Kezdők, figyelem! Ekkortól lesz végre könnyebb a futás!

Itt a tavasz, így végre eldöntötted, hogy futással szeretnél kicsit formába lendülni a bikiniszezonra, és leadni a télen felszaladt pluszkilókat? Viszont már előre rettegsz a futóedzésektől?

Elkezdeni a futást tényleg nem gyerekjáték, hiszen, bár egyszerűnek tűnik a dolog, mégis meg kell tanulni a helyes technikát, figyelni kell a tested jelzéseire, ki kell választani a számodra optimális futóterepet, és persze azt az időpontot, amikor heti többször belefér az életedbe az edzés. Ha mindez, és persze a jó adag motiváció is megvannak, akkor jön a fáradtság és az izomláz, amin bizony át kell esnie minden kezdőnek és újrakezdőnek.

De ne aggódj, mindjárt túljutsz rajta - most eláruljuk, mikortól számíthatsz arra, hogy tényleg, valóban élvezed és már előre várod a következő futást!

Minden test mást bír

Először is fontos tisztázn azt, hogy minden szervezet eltérő: nem mindenki bírja ugyanazt a terhelést, hiszen az általános fittségünket tekintve eltérőek vagyunk, és akkor jön még az életkor, a testsúly, hogy mennyi fölös kilót cipelsz, és persze fontos, hogy mennyire voltál fitt, mielőtt belevágtál a futásba.

Ha mondjuk úgy gondolod, hogy elég aktív voltál mindig, mert a középiskolában kosaraztál, röpizétél, és azóta is igyekszel heti 2-4 alkalommal edzőterembe járni, akkor valószínűleg könnyebben és hamarabb alkalmazkodik a tested a futáshoz, mint olyasvalakinek, aki hónapok vagy évek óta meg se moccant.

Ha pedig 20-30 körül van az életkorod, és nincs, vagy csak minimális rajtad a pluszsúly, akkor úgy számolj, hogy 2-3 hét alatt megszokja a tested a futást. A 30-as éveid végétől viszont ez általában már több időbe telik: 40-50 évesen a futás okozta stresszt 4-6 hétbe telik feldolgoznia a testnek. Szintén ennyi idő kell azonak, akiken nagy a súlyfelesleg, mert a csontoknak, az izmoknak, az ízületeknek ennyi kell az átállásra.

futás,edzés
forrás: GettyImages

Ha tényleg úgy érzed, megvan benned az akarat, az energia és a kellő kitartás, hogy tényleg "futóvá" válj, a következő 5 dolgot érdemes lenne betartanod!

  1. Legyenek reális elvárásaid magaddal szemben! Sose hasonlítsd magadat és a teljeítményedet másokhoz, hiszen teljesen egyéni, ki és mennyire fejlődik. Ha neked több időbe telik hozzászoktatni a testedet az edzéshez, ne zavarjon: csak tarts ki, magadért!
  2. Ne fuss túl hamar, túl sokat! Még akkor sem, ha úgy érzed, megy ez neked, mint a karikacsapás. A testnek idő kell az átálláshoz, és így csökkented a sérülések esélyét is. Ha mindenképp edzeni akarsz, a futások mellett járj súlyzózni, spinningelni, úszni - ne terheld magad azonnal nagyon sok futással!
  3. Fontos a helyes bemelegítést! Sok futó arról számol be, hogy 30 perc futás után kezdik élvezni a dolgot, ha viszont kezdő vagy, neked ennyi az edzés. Szóval nyújtsd el a bemelegítést sétával, a főbb izomcsoportok átmozgatásával 15-20 percre, és jöjjön utána a futás. Hidd el, sokkal jobb lesz!
  4. Levezetés, nyújtás, hengerezés! Sok kezdő ezeket bizony elfelejti, pedig ahhoz, hogy az izmaid bírják a strapát, ezek mind egyformán fontosak! Csökkentheted velük az izomlázat, a nyújtás és a hengerezés pedig nagyon kell, hogy az izmok ne legyenek megrövidülve, és hogy terhelhetőek maradjanak.
  5. Csapatban könnyebb! Néha bizony vannak napok, amikor a legelszántabb kezdőknek sincs kedvük kimozdulni: ilyenkor kifejezetten jól jön egy motiváló közösség, egy futóklub, akikkel lehet együtt "szenvedni". Ha még nem tetted, itt az ideje kipróbálni a közösségi futást!
Nézd meg a galériánkat> 6 kép
Budapest legszebb panorámái reggeli futáshoz
Tovább olvasok
Bivalyerős hasizmokat akarsz? Így lesz abszolút tökéletes a plank pózod

A lapos has titka a jó genetika mellett a tudatos táplálkozás, és csak ezek után jön az edzés. A plank póz minden idők egyik legjobb hasizomgyakorlata, de csak kevesen hajtják végre abszolút tökéletesen!

Lapos has Kate Hudson-módra: tanuld meg a filmcsillag tuti gyakorlatait!

Kétség sem férhet ahhoz, hogy a Hogyan veszítsünk el egy pasit 10 nap alatt című film sztárja Hollywood egyik legsportosabb nője, aki a harmadik szülése után is seperc alatt visszatért kedvenc edzésmódszeréhez.

Az áfonya 6 csodálatos hatása, amiről talán nem is tudtál

Indul az áfonyaszezon: reméljük, hogy te is bőségesen fogyasztod a szezon egyik legegészségesebb gyümölcsét. De tudtad, hogy az ízén kívül pontosan miért is érdemes sok áfonyát enni?

Lehet, hogy te is túl sok zsírt eszel? Most megtudhatod!

A kiegyensúlyozott táplálkozásnak épp olyan fontos része a jó zsírok fogyasztása, mint a fehérjék és a szénhidrátok jelenléte. De te tudod pontosan, mennyi zsírt kellene enned?

Velük vigyázz! Ételek, amik tönkrevágják a pihentető alvásodat

Közvetlenül a lefekvés előtt enni sosem túl jó ötlet, mert nehezebben alszik el az ember, és az alvás sem lesz olyan pihentető. Ha mégis késő este vagy kénytelen enni, a következő ételeket tedd tiltólistára, ha nem akarsz egész éjszaka forgolódni!

Velük vigyázz! Ételek, amik tönkrevágják a pihentető alvásodat

Közvetlenül a lefekvés előtt enni sosem túl jó ötlet, mert nehezebben alszik el az ember, és az alvás sem lesz olyan pihentető. Ha mégis késő este vagy kénytelen enni, a következő ételeket tedd tiltólistára, ha nem akarsz egész éjszaka forgolódni!

Nehezen veszed rá magad, hogy több zöldséget egyél? Tippek, amikkel végre sikerülhet!

Biztosan ezerszer hallottad már, hogy szinte minden étkezéshez kellene valamilyen zöldséget enni, mégis úgy érzed, ez számodra kivitelezhetetlen? Pedig hidd el, könnyebb, mint gondolnád!

A jegelés mégsem a legjobb megoldás izomfájdalom esetén?

Lesérültél, az első dolgot pedig a jegelés? Tény, hogy a legtöbb embernél ez rögződött be a leginkább, ám egy szakember szerint nem ez az első dolog, amire igazán szükség van ilyenkor!

Üres gyomorral jobb futni, mint egy ütős reggelivel? Eláruljuk a választ

Minden szervezet más: vannak, akik képtelenek elindítani a napot egy jó kis reggeli nélkül, mások délben fogyasztják el az első falatokat. De ha edzel, mi legyen a reggelivel?

5 világsztár, akinek örökre elege lett az állandó diétázásból

Van, hogy azt érzed, itt a vége, mert már rémesen belefáradtál a kalóriaszámlálásba és az önkínzásba? A következő világsztárok is eljutottak már erre a pontra!

Üres gyomorral jobb futni, mint egy ütős reggelivel? Itt a válasz

Minden szervezet más: vannak, akik képtelenek elindítani a napot egy jó kis reggeli nélkül, mások délben fogyasztják el az első falatokat. De ha edzel, mi legyen a reggelivel?

Ez a véleménye a szakértőknek az agyondícsért citromos vízről

Biztosan ezerszer hallottad már, hogy érdemes citromos vízzel indítani a napot, mert felpörgeti az anyagcserét, lúgosít és salaktalanít is. De vajon ez a módszer tényleg hatásos? Ezt gondolják róla a szakértők!

A jövő a vegánoké – 8 érv miért ez a nyerő életforma

A jövő a húsmentes életmód felé mutat – hamarosan tarthatatlanná válik majd, hogy minden áldott nap és naponta többször is húst vagy hústerméket fogyasszunk. Felemésztjük vele a környezetünket, hiszen az állattenyésztés rengeteg szennyező anyagot termel. Az állatokat pedig olyan szerekkel kezelik, amik hosszú távon ártanak az egészségünknek. Ha ennyi még nem lenne elég, van még 8 érvünk a vegán táplálkozás mellett.

Isteni vendégváró pohárdesszert, amivel biztosan nem okozol csalódást

Egészséges, gyors édességre vágysz, amivel lenyűgözöd a vendégeidet, és a plusz kalóriáktól sem kell tartanod? A következő pohárkrémet pofonegyszerű elkészíteni!

Kezdő vagy? Ezért lenne fontos, hogy szabad súlyok helyett gépeken tanulj meg edzeni

Végre belevetetted magad az edzés világába, és rászántad magad, hogy rendszeresen járj konditerembe? Ez szuper, ám azt tudod, hogy szabad súlyok helyett nagyon fontos lenne, hogy először a gépeken tanulj meg mindent?

A jegelés mégsem a legjobb megoldás izomfájdalom esetén?

Lesérültél, az első dolgot pedig a jegelés? Tény, hogy a legtöbb embernél ez rögződött be a leginkább, ám egy szakember szerint nem ez az első dolog, amire igazán szükség van ilyenkor!

Emeld a tétet és fuss egy jó ügy érdekében

Világszerte a gerincsérültekért futnak május 5-én

Lehet, hogy te is túl sok zsírt eszel? Most megtudhatod!

A kiegyensúlyozott táplálkozásnak épp olyan fontos része a jó zsírok fogyasztása, mint a fehérjék és a szénhidrátok jelenléte. De te tudod pontosan, mennyi zsírt kellene enned?

Diéta vagy életmódváltás? Ezek egy profi tapasztalatai!

Vajon a pár hetes diéták hatékonyabbak, vagy az életmdváltás, ha a fogyás a cél? A választ biztosan tudod, de talán az okokkal nem vagy tisztában - következzenek egy igazi profi tapasztalatai!


Trió a bombaformáért!

Csak 1035 Ft

Weboldalunkon cookie-kat használunk annak érdekében, hogy jobban megismerjük a felhasználói viselkedést és érdeklődést, valamint ezek segítségével személyre szabjuk és javítsuk a reklámokat. Weboldalunk használatával ezen feltételeket ön automatikusan elfogdja. További információkat az adatkezelési tájékoztatóban olvashat.
Megértettem