A fitt blogger tippje: Ne félj a szénhidrátoktól, nem bántanak!
Europress
Előfizetek

A fitt blogger tippje: Ne félj a szénhidrátoktól, nem bántanak!

Rengetegen félnek a szénhidrátoktól, egy komolyabb fogyás után, vagy csak egyszerűen, mert nagyon félnek a hízástól – pedig szénhidrátokat nem csak hogy lehet, hanem kell is bevinni a szervezetünkbe, hiszen ezek biztosítják a test működéséhez a megfelelő energiát és szénhidrát szükséges gyakorlatilag minden fizikai tevékenységünkhöz.

Sok betegség (elhízás, cukorbetegség, szív- és érrendszeri betegségek, bizonyos rosszindulatú daganatok) kialakulása vezethető vissza az egészségtelen táplálkozásra – az esztétikai szempontokon túl az egészség megőrzése és a betegségek megelőzése érdekében is nagyon fontos, hogy tudatosan és az alapanyagokat gondosan megválogatva étkezzünk. A szervezet energiaellátásához elengedhetetlen, hogy megfelelő mennyiségű tápanyagot leginkább szénhidrátból és zsírból, és ha szükséges, akkor fehérjéből bevigyük. A felnőtt test energiaszükségletének kb.55-60%-át ajánlott szénhidráttal fedezni. Salátán és csirkemellen nem érdemes élni, hacsak nem vagy szupermodell, mert egyszerűen nem fogsz fejlődni és kész. Kiemelten fontos, hogy ha fizikai munkát végzel vagy sportolsz, akkor még több kalóriát (és szénhidrátot) kell magadhoz venned a nap folyamán. Elég egyszerű a képlet: ha nincs miből energiát nyernie a szervezetnek, elkezdi bontani a nagy nehezen magadra edzett minimális izmot, ezen kívül ha ritkán bekajálsz (#cheatday) akkor elkezd a tested pánikszerűen raktározni és épp az ellenkezőjét éred el az eredeti célodnak: cuki kis zsírpárnácskákká alakul a hétvégén bevágott fánkocska vagy péksüti.

Néhány egyszerű alapszabályt kell csak betartanod és nem kell tovább rettegned a szénhidrátoktól:

  • Kerüld a cukrokat és a finomított lisztből készült péksütiket!
    Helyette használj édesítőszereket, steviat, eritritet, nyírfacukrot és teljes kiőrlésű gabonából készült termékeket. Nem mondja senki, hogy le kell mondanod a finom kis szendvicsedről vagy péksütikről: csináld okosan és ne minden nap!

Ne dőljetek be a „diabetikus”, „ch-csökkentett” stb. hangzatos feliratoknak, inkább fordítsátok meg a címkéjét és nézzétek meg, hogy valóban jobban jártok-e ha ilyet esztek, vagy esetleg a ch-t cukorral pótolják. Az összetevőknek való utánanézés egyébként mindenre vonatkozik, szánjátok rá azt a pár percet, mert nem mind arany, ami fénylik.

  • Fogyassz sok gyümölcsöt és zöldséget!
    Emésztés során a szénhidrátok lebomlanak egyszerű cukrokká, majd bekerülnek a véráramba. A szénhidrátokraktározása főleg az izmokban történik, kisebb mennyiség pedig a májban található glikogén (állati keményítő) formájában. Fontos, hogy ne egyél egyszerre sok gyümölcsöt, mert a a gyümölcscukrot (fruktózt) a szervezet nem tudja glikogénné alakítani, csak a máj tud tárolni egy bizonyos mennyiséget, ezért fruktóz könnyen zsírrá alakulhat. Ha fogyni szeretnénk, akkor érdemes kerülni a gyümölcsöket!

  • Jó szénhidrátok vs. rossz szénhidrátok
    Többek közt azért kell odafigyelnünk, arra, hogy mit eszünk, hogy energiaszintünket úgy tudjuk növelni, hogy csekély legyen a zsírrá alakulás kockázata. Energiát mindkét esetben nyerünk vele, de amíg az összetett szénhidrátok hosszabb időre biztosítja az energiaellátásukat, addig az egyszerű cukrok gyorsan és rövid időre.

  • Vannak összetett, úgynevezett „jó“ szénhidrátok: ezekben nagyon sok hasznos tápanyag van (vitaminok, ásványi anyagok, rostok). Ezek pl. zabpehely, teljes kiőrlésű kenyér, a rizs, puffasztott rizs, zöldségek, búza. Rengeteg alternatív köret létezik a sült krumplin kívül: köles, quinoa, bulgur, kusz-kusz, tönkölytészta stb. Ezeknek a termékeknek a jellemzője, hogy nem emelik meg gyorsan a vércukorszintet és hosszan tartanak jóllakott állapotban (alacsony a glikémiás indexük).
  • A másik csoport pedig az egyszerű szénhidrátok: ezek a „rossz“ szénhidrátok, melyeket kerülnünk kell! Ide tartoznak a cukros készítmények. A cukrok, a cukros üdítőitalok, péksütik és finomített lisztből készült termékek. Ezek semmiféle olyan anyagot nem tartalmaznak, amit a testünk hasznosítani tudna, ergó egyrészt egészségtelen, másrészt felesleges pénzkidobás. Pont az ellentétei a „jó” szénhidrátoknak: glikémiás indexük magas, mivel elfogyasztásuk gyorsan megemeli a vércukorszintet, nagy lesz az inzulinválasz és ez pedig növeli a zsírrá alakulás kockáztát. Csalni néha lehet, kell is, hogy a lelki békéd helyreálljon, de nem muszáj minden hétvégén megenni egy doboznyi fánkot.

Edzés után szinte azonnal, de fél órán belül mindenképp fogyassz valamilyen fehérjét és szénhidrátot is, különben hiába emelgetek a súlyokat, hiába izzadsz a futópadon, csak leépülni fogsz. Ezeknek az edzés után bevitt tápanyagoknak kiemelten fontos szerepe van és nem elég felhörpinteni a fehérjeturmixot.

Miért ne vonjuk meg a testünktől a szénhidrátokat?

  1. Szénhidráthiányos állapotban energiaszintünk lecsökken, fáradságot érzünk és falási kényszer is ránk törhet.
  2. A fogyókúra során is helye van a szénhidrátoknak! A reggeli és az ebéd mindig tartalmazzon egy kevés szénhidrátot, hiszen ettől tud működni a testünk és az agyunk is! Ez legyen alapvetően összetett szénhidrát, például zabpehely, zöldségek, egészséges köretek.
  3. Szénhidrát nélkül egyszerűen nem lehet normálisan működni hosszú távon. Feszült, türelmetlen, esetleg agresszív leszel, rossz lesz a közértezed, levertnek fogod magad érezni. Nem éri meg.
Így segíts a pasidnak formába lendülni!

Várandósan, sőt, kisgyermekes anyukaként sem kell lemondanod a mozgásról és az egészséges életmódról! Persze nem könnyű összehozni az edzést a családdal, de nem is lehetetlen: mostantól Farkas-Halász Évi, az Anyaként is fitten bloggere ad szuper tippeket!

Ó, te jó ég! 1600 pluszkalória az irodai nasikkal észrevétlenül?

Bizony! Egy új kutatás szerint hetente ennyivel több kalóriát juttatnak be sokan az irodai nasikkal. Ez pedig nagyjából majdnem olyan, mintha egy napnak megfelelő plusz ételmennyiséget fogyasztanál el…

Ismerd meg a BDD testképzavar gyakori tüneteit!

Ha a testképzavarokról esik szó, mindenkinek az anorexia és a bulimia jut eszébe. Pedig van több ilyen rendellenesség, és egy kevésbé ismert, a BDD (Body Dysmorphic Disorder, vagyis testdiszmorfiás zavar), ami legalább ennyire veszélyes.

Kim Kardashian egyszerű trükkje, hogy egy edzést se hagyjon ki

Ha követed Kim Kardashiant az Instagramon, biztosan feltűnt, hogy újabban nagyon rákapcsolt az edzésre, és minden nap kitesz valamit róla a sztorijába.

Az Éva magazin keresi a legstílusosabb anya-lány és anya-fiú párost!

Vajon ki lesz a Legstílusosabb anya-lány, illetve anya-fiú páros 2018-ban?

Klasszikus menzai desszertek fitt változatban – próbáld ki mindkettőt!

Várandósan, sőt, kisgyermekes anyukaként sem kell lemondanod a mozgásról és az egészséges életmódról! Persze nem könnyű összehozni az edzést a családdal, de nem is lehetetlen: mostantól Farkas-Halász Évi, az Anyaként is fitten bloggere ad szuper tippeket!

Megjelent a Shape legfrissebb száma!

Főszerkesztőnk ajánlója:

Egyszer már sikerült NEM híznom a nyaraláson – elmondom, hogyan

Ha nyaralás, akkor ott a pihenés, sok program, meleg, napsütés, és egy csomó szuper élmény – na meg persze a hízás is! Hiszen, ki akarná (tudná) visszafogni magát, amikor egy olyan helyen van, ahol új ízeket lehet megkóstolni, esetleg a reggeli svédasztal telis-tele van mindenféle finomsággal? És, ha ez az egy-két hét van az évben, amikor tényleg rendesen kikapcsolódsz hosszabb ideig, akkor miért ne élveznéd azt ki maximálisan?

Sport a hőségben: 5 dolog, amire ügyelj nyáron

Várandósan, sőt, kisgyermekes anyukaként sem kell lemondanod a mozgásról és az egészséges életmódról! Persze nem könnyű összehozni az edzést a családdal, de nem is lehetetlen: mostantól Farkas-Halász Évi, az Anyaként is fitten bloggere ad szuper tippeket!

7 jel, hogy nem vagy gluténérzékeny, de a glutén nem a barátod

Avagy mi a különbség a glutérzékenység és gluténintolerancia között? A glutén elsőszámú közellenség mostanában, és sokan akkor is lemondanak róla divatból, ha a szervezetük tökéletesen fel tudja dolgozni. Viszont ott van az a csoport is, akik ugyan nem szenvednek diagnosztizált érzékenységben, mégsem tesz jót a szervezetük számára. De honnan tudhatod meg, hogy te hova tartozol?

7 jel, hogy nem vagy gluténérzékeny, de a glutén nem a barátod

Avagy mi a különbség a glutérzékenység és gluténintolerancia között? A glutén elsőszámú közellenség mostanában, és sokan akkor is lemondanak róla divatból, ha a szervezetük tökéletesen fel tudja dolgozni. Viszont ott van az a csoport is, akik ugyan nem szenvednek diagnosztizált érzékenységben, mégsem tesz jót a szervezetük számára. De honnan tudhatod meg, hogy te hova tartozol?

Meleged van? Egyél chilit!

És vannak tippjeink fázósoknak is!

Így tartja magát formában a Miss Balaton szépségkirálynője

Íme, 4 otthon is végezhető, de hatékony gyakorlat!

Alakbarát törökmogyorós kuglóf recept: ki kell próbálnod!

Várandósan, sőt, kisgyermekes anyukaként sem kell lemondanod a mozgásról és az egészséges életmódról! Persze nem könnyű összehozni az edzést a családdal, de nem is lehetetlen: mostantól Farkas-Halász Évi, az Anyaként is fitten bloggere ad szuper tippeket!

Nehéz időszak az életmódváltásban? 5 tipp, hogy átlendülj rajta!

Várandósan, sőt, kisgyermekes anyukaként sem kell lemondanod a mozgásról és az egészséges életmódról! Persze nem könnyű összehozni az edzést a családdal, de nem is lehetetlen: mostantól Farkas-Halász Évi, az Anyaként is fitten bloggere ad szuper tippeket!

Megtudod, mi történik veled 4 órával azután, hogy megeszel 5 diót

A dió egy egészen egyszerű étel, mégis olyan fantasztikus hatással van a testedre, hogy azt talán elképzelni sem tudod. És a legjobb, hogy mindössze 4 óra alatt bekövetkeznek a változások!

Jó hír, ha heges a bőröd, egy új eljárással eltűntethetőek a nyomok!

Sérülés, betegségek nyomai végre eltűntethetők, csökkenthetők ezzel az eljárással.

Edd ezzel a gyümölccsel a fagyit, és nem fog hizlalni

Bár ma már sok diétás fagyi kapható, nem mindenhol könnyű hozzájuk jutni. Erre az esetre jelent megoldást az egyik amerikai dietetikus tippje, aki szerint ha egy bizonyos gyümölccsel párosítod a fagyit, nem fog hizlalni!

Csontos pofi és semmi toka: fogyj az arcodból!

Vannak, akik hiába vékonyak, az arcuk alapján mégis pufinak tűnnek, meg olyanok is, akiknél 1-2 kiló hízás is azonnal meglátszik a tokájukon és az arcukon is! De hogyan lehet úgy fogyni, hogy innen menjen le leggyorsabban a felesleg?


Hozd ki magadból a maximumot!

Csak 999 Ft

Weboldalunkon cookie-kat használunk annak érdekében, hogy jobban megismerjük a felhasználói viselkedést és érdeklődést, valamint ezek segítségével személyre szabjuk és javítsuk a reklámokat. Weboldalunk használatával ezen feltételeket ön automatikusan elfogdja. További információkat az adatkezelési tájékoztatóban olvashat.
Megértettem