Akaratgyengék figyelem! Ezek a jó diéta pszichológiai titkai!
Előfizetek

Akaratgyengék figyelem! Ezek a jó diéta pszichológiai titkai!

5 tipp, hogy kalóriaszámolgatás helyett hogyan figyeljünk jobban a szokásainkat befolyásoló beidegződésekre, rossz szokásokra, aprócska részletekre.

Némi újraszervezés a hűtőben, egy jó asztal az étteremben. Ennyi a karcsúság titka? Igen! – mondja Brian Wansink „Slim by Design: Mindless Eating Solutions for Evereyday Life” c. könyvében. Most bepillantást nyújtunk a világhírű táplálkozáspszichológus egyszerű, ám rendkívül hatásos programjába.

5 tipp Briantől:

1. Tálalj ott, egyél itt!
A családi ebédeken általában körbeüljük a (húsos)fazekat, és jókat merítünk belőle. Sokat, sokszor. Mert karnyújtásnyira van, az orrunk alatt illatozik az aranyló tyúkhúsleves. Jobb lenne pedig, ha az asztal közepére egy váza virág kerülne. Brian Wansink tesztalanyokon végzett kísérletben bizonyította be, hogy ha a tálalóedény a tűzhelyen vagy a konyhapulton marad, akár 20%-kal is kevesebbet szedünk-eszünk. Az a néhány lépés, amit a kísérlet résztvevőinek az étkezőasztaltól a fazékig meg kell tenniük, elegendő volt arra, hogy föltegyék maguknak a kérdést: „Tényleg éhes maradtam?”

Kép

2. Nagyobb kiszerelés = nagyobb adagok
A legtöbb ember nem receptek alapján főz – hanem fejből, és nem konyhamérleggel méricskél, hanem szemmel saccolja meg a kívánt mennyiséget. Menő dolog az „ösztönös” főzés, de vissza is üthet. A kiszerelés ugyanis nem mindig ugyanakkora. Egyik este egy 250 grammos zacskóból öntöd a száraztésztát a lobogó vízbe, máskor viszont az 500 grammosat emeled le a polcról. Ugyanígy, a szósz lehet 350 gramm, de akár 500 is. Tanulmányok bizonyítják, hogy amikor nagyobb kiszerelést használunk, több ételt készítünk és többet is eszünk – akár 22%-kal!
A megoldás: Oszd a nagyobb csomagot több kicsire (pl. az egykilós tésztát szedd szét négy negyedkilós csomagba). Ha pedig megszaladt a kezed és túl sok ételt készítettél, főzés után dobozold be egy részét és tedd a fagyasztóba.


Wansink és csapata érdekes kísérletet végzett az egyetemi laboratóriumban: születésnapi partit rendeztek, majd a megmaradt sütemények, torták, kekszek felét átlátszó tálakba tették, illetve folpackba csomagolták, míg a másik felét átlátszatlan dobozokba szedték. A szem előtt lévő sütemények két napon belül az utolsó morzsáig elfogytak, míg a zárt tartókban lévő édességek szinte érintetlenek maradtak – még tíz nap múlva is! Szóval az a jó hír ebben az, hogy ez a mechanizmus a sárgarépa és a zellerszár esetében is működik: ha szem előtt van, többet eszel belőle. Vagyis minél egészségesebb valami, annál inkább a szemed elé és a kezed ügyébe való!

3. Tévé kikapcs!
Egyik kezedben a villa, a másikban a tévé távirányítója. Az étkezés közbeni tévézés túlevésre sarkall. Ez eltereli a figyelmedet a tested jelzéseiről, így hiába laktál jól, mégis
tovább eszel. Gondolnád? Kutatók szerint, ha harsány, kiabálós show-műsort nézel
(és lássuk be, ezek ömlenek a tévéből szinte reggeltől estig), hajlamos vagy a hadaró műsorvezető beszédritmusát követve a normálisnál sokkal gyorsabban enni az ételt.


4. Kisebb tányér, kisebb adag, jobb a kevés!
Az utóbbi évtizedekben egyre csak nő a tányérok mérete – és ezzel együtt a pocakoké is. Már nem ritka a 30-35 cm átmérőjű tányér, amelyen szinte eltűnik az egyadagnyi (kb. 6 dkg) főtt tészta. Mi erre az ösztönös reakciónk? Odapakolunk még egy kanál makarónit, hogy egyáltalán lássuk, mit eszünk! És persze mind el is tüntetjük, az utolsó szálig. Mi a megoldás? Válts kisebbre! Hidd el, a kisebb tányéron ugyanaz az adag már bőven elegendőnek tűnik, ráadásul el sem férne az a második merítés. A jótékony hatású optikai csalások sorozata itt még nem ér véget: az étel sokkal jobban mutat, és többnek látszik egy kontrasztos színű tányéron, mint egy hasonló árnyalatún.
Egy kísérlet résztvevői kb. 18%-kal több rizst tálaltak maguknak
a fehér tányérra, mint a sötétre. És mivel a tészta, a kenyér, a rizs, ezek a szénhidrátbombák mind világos színűek, érdemes sötét színű tányérokat beszerezni.

Kép

5. Moho Sapiens vásárol
Azt hiszed, hogy a szupermarketek a javadat akarják?! Sokkal inkább az anyagi javaidat. Éppen ezért se szeri, se száma a vásárlásra, fogyasztásra buzdító akcióknak. Egy brit tanulmány szerzői családok szokásait figyelve megállapították, hogy a notórius felhalmozók az átlagosnál kétszer gyorsabban élik fel készleteiket. Vagyis a dolog a visszájára fordul: éppen a spórolás jegyében megvett akciós termékek visznek bele minket a pazarlásba. És aztán nem értjük, hogy miért apad a pénztárcánk és nő a derékméretünk. Ha úgy érzed, életed ajánlatába futottál bele, legalább arra törekedj, hogy ne a nappaliban tárold a raklapnyi chipset, hanem látótávolságon kívül.

Anyaként is fitten: Maradj formában az ünnepek alatt is!

Várandósan, sőt, kisgyermekes anyukaként sem kell lemondanod a mozgásról és az egészséges életmódról! Persze nem könnyű összehozni az edzést a családdal, de nem is lehetetlen: mostantól Farkas-Halász Évi, az Anyaként is fitten bloggere ad szuper tippeket!

Mit milyen gyakran kell tisztítani és cserélni?

5 dolog, amit nem biztos, hogy jól csinálsz, pedig az egészséged függhet tőle!

Az edzésterv, amitől olyan formás izmaid lesznek, mint még soha!

30 perces edzés, ahol a pihenőidőből is a legtöbbed hozhatod ki!

1 éve szült, de remek formában van a magyar énekesnő, Csemer Bogi! Érdemes tanulni tőle!

Csemer Boglárka kislánya, Lenke lassan egyéves lesz, édesanyja életében azonban a babázás mellett még mindig fontos szerepe van az éneklésnek. Emellett Boggie nagyon figyel a testére, és van néhány dolog, amit sokkal komolyabban vesz, amióta anyuka lett. A Joy.hu sorozatában az énekesnő mesél most arról, hogyan lehet beiktatni a mozgást, az önmagunkra való odafigyelést egy friss anyukának a napirendjébe.

Minden a vacsorán múlik! 3 trükk, amivel karácsonyig tutira ledobsz 2 kilót

Apró, de annál hatásosabb változtatásokra van szükség!

Anyaként is fitten: a tél egészséges finomsága, a cukormenetes mandulás forrócsoki

Várandósan, sőt, kisgyermekes anyukaként sem kell lemondanod a mozgásról és az egészséges életmódról! Persze nem könnyű összehozni az edzést a családdal, de nem is lehetetlen: mostantól Farkas-Halász Évi, az Anyaként is fitten bloggere ad szuper tippeket!

Elkapartam az anyajegyemet – aggódnom kellene? Itt a válasz!

Lehet, hogy apróságnak tűnik a dolog, az anyajegyekkel azonban nem árt óvatosan bánni!

Mindennapos mindfulness pillanatok, amik segítenek lelassulni az ünnepekre

Néha a legegyszerűbb momentumok képesek leginkább lelassítani és segíteni, hogy jobban figyelj magadra!

Diéta helyett pizzát eszik, de már javában készül a lagzira Meghan Markle, és nem is akárhogyan!

Meghan így is szupercsinos, de ő is, mint minden lány, a lagzin akar a legszebb lenni!

Nem csoda, hogy a fiatal srácok is bomlanak utána! Kovács Patrícia végre elárulta, mit tesz a külsejéért - exkluzív interjú

Kovács Patrícia egy igazi kortalan szépség: a külseje mindig nagyon rendben van, az alakja is kifogástalan – de tesz is azért, hogy ez így legyen. A TV2- december 2-án induló új sorozatában, a Korhatáros szerelemben a színésznő egyszerűen fantasztikusan fest, mi pedig kifaggattuk arról, hogy ezt mégis hogyan csinálja.

15 tipp, hogy 30 nap alatt karcsúbb lehess

Ha szeretnél pár kilótól megszabadulni, ezek az egyszerű tippek majd segítenek! Ráadásul ezek többségét az ünnepek alatt is be lehet tartani... A joy.hu összállítása.

Mi a teendő, ha bennragadt a tampon és nem találod?

Ha nem tudod, hol ragadt benn a tampon, az első fontos lépés: ne pánikolj!

Kisbabát vársz? Akkor ezzel a 7 szépségtermékkel nagyon vigyázz!

Van pár kozmetikai összetevő, amitől nem árt távol tartanod magad!

Anyaként is fitten: reform kakaós csiga reggelire, aminek képtelenség ellenállni

Várandósan, sőt, kisgyermekes anyukaként sem kell lemondanod a mozgásról és az egészséges életmódról! Persze nem könnyű összehozni az edzést a családdal, de nem is lehetetlen: mostantól Farkas-Halász Évi, az Anyaként is fitten bloggere ad szuper tippeket!

Hogy a bőrünk is termel ösztrogént?!

Dr. Sinka Pálinkás Rita bőrgyógyásztól a bőr fiatalságáért is felelős hormonokról, azok szinten tartásáról tudtunk meg érdekes dolgokat.


Szakértőink

Simon Szimonetta

#fitnesz#edzés#zsírégetés#fogyókúra#táplálkozás
Kérdezek tőle

Válts életmódot velünk!

Csak 1785 Ft